Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Spotřeba nafty roste na úkor benzinu. Na pumpách tvoří už 72 % výtoče

  18:03aktualizováno  18:03
Je to dobrá zpráva pro petrochemický průmysl i státní pokladnu, horší už pro životní prostředí. Spotřeba nafty a benzinu u nás roste nejrychleji za posledních devět let. Důvodem je hlavně rostoucí ekonomika i přibývající počet automobilů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Velký nárůst prodeje nafty a benzinu ukazují data Českého statistického úřadu za prvních osm měsíce letošního roku. Data potvrzují, že pojem alternativní paliva v Česku je v celkovém objemu stále naprosto miniaturní.

Podle dat ČSÚ se letos prodalo 3,66 miliardy litrů nafty, o tři procenta více než za stejné období loňského růstu. Do aut natankovali řidič letos zatím 1,41 miliard litrů benzinu, což je meziroční nárůst o dvě procenta.

Zatímco v létě kvůli dovoleným a slabší nákladní dopravě rostl odbyt nafty pomaleji, výrazně narostly prodeje benzinů: meziročně o šest procent v srpnu. To ukazuje, že lidé jezdili více například na dovolené. Celkově ale podíl nafty roste, tvoří už 72 % celkové výtoče u tuzemských pump. Ještě loni byl podíl pod 70 %.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ukazují čísla o tankování růst celé ekonomiky a s tím související růst přepravních výkonů. Také domácnosti jezdí auty více než dosud.

Statistiky ministerstva dopravy přitom ukazují, že růst přepravních výkonů u nákladní dopravy je ještě vyšší než objem natankovaného paliva, což souvisí s úspornějšími motory. Podobné je to i u osobních aut. U nich se celkový počet najetých kilometrů pouze odhaduje. Celkově ale letos počet aut na silnicích za prvních deset měsíců stoupl o více než čtyřicet tisíc (prodeje nových aut společně s dovozem ojetin minus vyřazená auta z registru).

Z pohonných hmot přiteklo už 66 miliard

Zatímco rostoucí doprava více zatěžuje životní prostředí, plní se více státní rozpočet. Předepsaná spotřební daň z pohonných hmot od ledna do září dosáhla už 66 miliard korun, což je nárůst o čtyři miliardy korun v meziročním srovnání.

Statistiky zároveň ukazují, že v Česku se zatím nedaří alternativním pohonům. I když se loni po aféře Dieselgate začalo více mluvit o škodlivosti emisí z naftových motorů, jejich podíl u nových osobních aut letos mírně roste.

„Samozřejmě nástup alternativ je určitě z dlouhodobého pohledu vážnou hrozbou pro palivářský ropný průmysl. V krátkodobém horizontu ale neočekávám, že by elektromobily, CNG, LNG a vodík výrazně snížily spotřebu fosilních pohonných hmot v České republice,“ míní Loula.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.