Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Spotřeba nafty roste na úkor benzinu. Na pumpách tvoří už 72 % výtoče

  18:03aktualizováno  18:03
Je to dobrá zpráva pro petrochemický průmysl i státní pokladnu, horší už pro životní prostředí. Spotřeba nafty a benzinu u nás roste nejrychleji za posledních devět let. Důvodem je hlavně rostoucí ekonomika i přibývající počet automobilů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Velký nárůst prodeje nafty a benzinu ukazují data Českého statistického úřadu za prvních osm měsíce letošního roku. Data potvrzují, že pojem alternativní paliva v Česku je v celkovém objemu stále naprosto miniaturní.

Podle dat ČSÚ se letos prodalo 3,66 miliardy litrů nafty, o tři procenta více než za stejné období loňského růstu. Do aut natankovali řidič letos zatím 1,41 miliard litrů benzinu, což je meziroční nárůst o dvě procenta.

Zatímco v létě kvůli dovoleným a slabší nákladní dopravě rostl odbyt nafty pomaleji, výrazně narostly prodeje benzinů: meziročně o šest procent v srpnu. To ukazuje, že lidé jezdili více například na dovolené. Celkově ale podíl nafty roste, tvoří už 72 % celkové výtoče u tuzemských pump. Ještě loni byl podíl pod 70 %.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ukazují čísla o tankování růst celé ekonomiky a s tím související růst přepravních výkonů. Také domácnosti jezdí auty více než dosud.

Statistiky ministerstva dopravy přitom ukazují, že růst přepravních výkonů u nákladní dopravy je ještě vyšší než objem natankovaného paliva, což souvisí s úspornějšími motory. Podobné je to i u osobních aut. U nich se celkový počet najetých kilometrů pouze odhaduje. Celkově ale letos počet aut na silnicích za prvních deset měsíců stoupl o více než čtyřicet tisíc (prodeje nových aut společně s dovozem ojetin minus vyřazená auta z registru).

Z pohonných hmot přiteklo už 66 miliard

Zatímco rostoucí doprava více zatěžuje životní prostředí, plní se více státní rozpočet. Předepsaná spotřební daň z pohonných hmot od ledna do září dosáhla už 66 miliard korun, což je nárůst o čtyři miliardy korun v meziročním srovnání.

Statistiky zároveň ukazují, že v Česku se zatím nedaří alternativním pohonům. I když se loni po aféře Dieselgate začalo více mluvit o škodlivosti emisí z naftových motorů, jejich podíl u nových osobních aut letos mírně roste.

„Samozřejmě nástup alternativ je určitě z dlouhodobého pohledu vážnou hrozbou pro palivářský ropný průmysl. V krátkodobém horizontu ale neočekávám, že by elektromobily, CNG, LNG a vodík výrazně snížily spotřebu fosilních pohonných hmot v České republice,“ míní Loula.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Nový Airbus A380plus kromě jiného tvaru křídel a delšího trupu nabídne...
Airbus mění největší letadlo. Křídlo i sedačky mají vylepšit prodeje

Výrobce letadel Airbus představil nové plány, jak zachránit slabou poptávku po největších osobních letadlech na světě. Aerolinkám slibuje novou verzi letadla...  celý článek

První rok opravy dálnice D1.
Boj o osmimiliardové dokončení D1. Úřad vrátil Porr do soutěže

Antimonopolní úřad vrátil do hry o jednu z největších zakázek na českých silnicích sdružení firem vedené společností Porr. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.