Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Spotřeba nafty roste na úkor benzinu. Na pumpách tvoří už 72 % výtoče

  • 47
Je to dobrá zpráva pro petrochemický průmysl i státní pokladnu, horší už pro životní prostředí. Spotřeba nafty a benzinu u nás roste nejrychleji za posledních devět let. Důvodem je hlavně rostoucí ekonomika i přibývající počet automobilů.

Velký nárůst prodeje nafty a benzinu ukazují data Českého statistického úřadu za prvních osm měsíce letošního roku. Data potvrzují, že pojem alternativní paliva v Česku je v celkovém objemu stále naprosto miniaturní.

Podle dat ČSÚ se letos prodalo 3,66 miliardy litrů nafty, o tři procenta více než za stejné období loňského růstu. Do aut natankovali řidič letos zatím 1,41 miliard litrů benzinu, což je meziroční nárůst o dvě procenta.

Zatímco v létě kvůli dovoleným a slabší nákladní dopravě rostl odbyt nafty pomaleji, výrazně narostly prodeje benzinů: meziročně o šest procent v srpnu. To ukazuje, že lidé jezdili více například na dovolené. Celkově ale podíl nafty roste, tvoří už 72 % celkové výtoče u tuzemských pump. Ještě loni byl podíl pod 70 %.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ukazují čísla o tankování růst celé ekonomiky a s tím související růst přepravních výkonů. Také domácnosti jezdí auty více než dosud.

Statistiky ministerstva dopravy přitom ukazují, že růst přepravních výkonů u nákladní dopravy je ještě vyšší než objem natankovaného paliva, což souvisí s úspornějšími motory. Podobné je to i u osobních aut. U nich se celkový počet najetých kilometrů pouze odhaduje. Celkově ale letos počet aut na silnicích za prvních deset měsíců stoupl o více než čtyřicet tisíc (prodeje nových aut společně s dovozem ojetin minus vyřazená auta z registru).

Z pohonných hmot přiteklo už 66 miliard

Zatímco rostoucí doprava více zatěžuje životní prostředí, plní se více státní rozpočet. Předepsaná spotřební daň z pohonných hmot od ledna do září dosáhla už 66 miliard korun, což je nárůst o čtyři miliardy korun v meziročním srovnání.

Statistiky zároveň ukazují, že v Česku se zatím nedaří alternativním pohonům. I když se loni po aféře Dieselgate začalo více mluvit o škodlivosti emisí z naftových motorů, jejich podíl u nových osobních aut letos mírně roste.

„Samozřejmě nástup alternativ je určitě z dlouhodobého pohledu vážnou hrozbou pro palivářský ropný průmysl. V krátkodobém horizontu ale neočekávám, že by elektromobily, CNG, LNG a vodík výrazně snížily spotřebu fosilních pohonných hmot v České republice,“ míní Loula.


Elektromobil