Spotřebitelé fandí nákupům on-line

Když se některého z provozovatelů maloobchodu na síti zeptáte, jaký byl rok 2000, možná se otřese a zatuhne mu úsměv. Zřejmě patří k těm, kterým uplynulý rok přinesl zpomalení prodeje, nucené sloučení s větším konkurentem nebo setkání s opatrným investorem. Zeptáte-li se ale na to samé spotřebitelů, pravděpodobně vás odmění úsměvem. Sice se mu nelíbí poplatky za doručení zboží a bedlivě si hlídá cenu, ale na internetu nakupuje pořád víc, protože mu to šetří čas. Takové jsou výsledky výzkumu společnosti Ernst & Young.

Prodávat on-line se stává nutností pro všechny obchodníky se spotřebním zbožím. Jejich elektronický objednávkový formulář nejčastěji vyplní ti zákazníci, kteří navštěvují i "kamenné" obchody daných firem.

Internetový katalog a prezentace se stává mostem, po kterém budou v nejbližší budoucnosti lidé přicházet do elektronického obchodu. Přecházení bude doslova obrazné - všichni totiž budou sedět v teple svých domovů a kanceláří před svými počítači.

„Nástup prodejců, které zákazníci znají ze svého okolí a kterým důvěřují, prodávajících celé spektrum výrobků ve svých obchodech prostřednictvím katalogů a internetových stránek, bude podle našeho očekávání mít velký význam pro prodej on-line,“ řekl Kevin Mar Fanz z Ernst & Young.

Podle studie se časem na internet přesune až pětina dosavadního objemu zboží prodaného maloobchodní cestou. U zboží, které se na internetu hojně prodává už dnes, by to mohla být až čtvrtina objemu.

Postupně se zvyšuje počet kategorií zboží, které lidé na internetu kupují. Už se neomezují pouze na knihy, CD a software, ale přibírají i kosmetiku, oblečení, hračky a zdravotnické přípravky.

On-line prodej bere chleba kamenným prodejnám
Podle průzkumu více než polovina celkového počtu spotřebitelů nakupujících on-line a 76 procent těch, kteří nakupují často, již v běžných obchodech nakupuje v menší míře. 

Ve výběru serverů pro nákup zboží u zákazníka rozhoduje výběr, následovaný konkurenceschopnou cenou a dostupností zboží. Firmy naopak věří, že důvodem pro návštěvu jejich serveru jsou výhodnost, důvěra a uznání značky.

Elektronickým nákupům propadají v celosvětovém měřítku především muži. Tvoří téměř dvě třetiny neamerické populace nakupující na internetu. Ernst & Young předpokládá, že postupně začnou tento způsob nakupování akceptovat i ženy.

Největší kámen úrazu pro kupující stále představují ceny za doručení. Od nákupu je vysoká zasílací cena schopna odradit skoro polovinu zákazníků. Poplatky za zaslání přitom vybírá skoro 90 procent firem.