Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zákazníci se budou moci lépe bránit. Levně, rychleji a bez soudu

  • 66
Od příštího léta budou mít čeští spotřebitelé silnější zbraň proti firmám, u kterých nakupují výrobky či služby. Vyplatí se jim jít i do sporu o pár stovek. Nebudou totiž muset k soudu. Pomoci mají specializované úřady a Česká obchodní inspekce.

Sedmdesát nových úředníků a desítky milionů ročně. Daňové poplatníky to celé bude stát první rok 67 milionů, každý další 56 milionů. Na druhé straně stojí zesílení pozice spotřebitelů ve vymáhání jejich práv, rychlejší a levnější řešení jejich sporů s firmami a ulehčení přetíženým soudům.

To jsou obrysy a předpokládané přínosy nového systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů z dílny ministerstva průmyslu a obchodu.

EU totiž uložila svým členským státům, aby umožnily svým spotřebitelům domoct se práva jinak než u soudu - a to ve všech oblastech trhu. „Naším záměrem je, aby česká právní úprava nabyla účinnosti k 1. 7. 2015,“ upřesnil mluvčí ministerstva František Kotrba.

„Vidí-li spotřebitel snahu a zájem podnikatele vyhovět mu, byť ne třeba v míře maximální, a na dohodě se podílejí oba, existuje mnohem větší pravděpodobnost dodržení dohody a dalšího pokračování obchodního vztahu, což je opět přínosné pro obě strany,“ vysvětlil Kotrba.

V Česku už několik institutů mimosoudního řešení sporů existuje, například finanční arbitr. Ale ani ten nerozhoduje všechny spory s peněžními domy. Třeba člověku, který má problém se svou stavební spořitelnou, nezbývá než se obrátit na soud. „Víme, že o řešení sporů z hypoték a stavebního spoření by zájem byl,“ uvedla finanční arbitryně Monika Nedělková.

Spory budou řešit specializované úřady a obchodní inspekce

Soud bývá zpravidla zdlouhavý a nákladný. „Proto se mnohdy spotřebitelé rozhodnou, že své nároky, které jsou většinou relativně nízké hodnoty, řešit vůbec nebudou,“ píše ministerstvo v důvodové zprávě k návrhu.

Základní principy

  • Spor zahájí podnět spotřebitele
  • Návrh lze podat on-line, písemně nebo ústně do protokolu, nejpozději rok ode dne, kdy spotřebitel kontaktoval firmu, že s něčím nesouhlasí
  • Počáteční účast podnikatele, se kterým má spotřebitel spor, bude povinná
  • Zdarma, kromě sporů u ČTÚ, kde zůstane poplatek 100 až 200 Kč
  • Spory o jakoukoli finanční částku
  • Spotřebitel nemusí mít právníka
  • Spor musí být vyřešen zpravidla do 90 dnů
  • Spor může být i přeshraniční

Podle Miloše Borovičky ze spotřebitelského sdružení dTest celistvý systém pomůže hlavně v drobnějších a běžných věcech, jako jsou reklamace nebo vracení zboží a peněz v e-shopech. „Prodejci sami často nevědí, v čem spočívá spotřebitelův nárok,“ míní.

Návrh se opírá o specializované úřady - Český telekomunikační úřad, Finančního arbitra a Energetický úřad, které spory nějakou formou řeší již dnes. Těm rozšíří pravomoci a přidává k nim čtvrtý orgán - Českou obchodní inspekci, která má pomáhat ve všech ostatních sporech, tedy těch, které nejsou ani z oblasti financí, telekomunikačních a poštovních služeb, ani dodávek energie. Takový obecný subjekt dosud neexistuje.

Inspekce nebude mít na rozdíl od specializovaných úřadů pravomoc vydávat závazné rozhodnutí. Bude plnit úlohu tzv. konciliátora, který stranám pomůže ke smíru. Podle Libora Dupala ze Sdružení českých spotřebitelů se teprve v praxi ukáže, zda kvůli slabšímu postavení nebude inspekce při řešení sporů méně úspěšná než tři specializované úřady.

Pokud k dohodě před ČOI nedojde nebo někdo dohodu nebude plnit, bude mít druhá strana nadále možnost obrátit se na soud. To platí i pro spory rozhodnuté specializovanými úřady.

Spotřebitelské organizace nový systém vítají

Spotřebitelské organizace to vítají. Z jejich zkušenosti se podaří kvalifikovanou radou či mediací, tedy bez soudu, vyřešit asi 40 procent sporů. Že ČOI nebude moci rozhodnout, jim nevadí.

„Hodně si od tohoto systému slibujeme v oblasti nákupu a prodeje ojetých aut, ale i autoservisů, stavebních služeb a zájezdů,“ říká ředitel Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal. U zájezdů může jít také o nabídkové a předváděcí akce, kde bývá problém něco reklamovat.

Podle Gerty Mazalové ze Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace se dnes týká předváděcích akcí více než pětina stížností. „Jedná se zejména o nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy nebo neexistující možnost reklamovat zakoupené zboží, protože prodejce není možné ani kontaktovat,“ upřesnila.

Úřady budou nabírat nové pracovníky

Počet sporů, které budou jednotlivé úřady řešit, se tak zvýší a budou nabírat nové pracovníky. Ti se budou muset proškolit a bude nutné jim pořídit potřebné vybavení. Jednorázové náklady na systém mimosoudního řešení sporů dosahují podle důvodové zprávy téměř 11 milionů a roční obsluha pak vyjde na 56 milionů.

Úřady se zatím nechtějí k záměru příliš vyjadřovat, protože se ještě může změnit. Například Energetický regulační úřad si od něj slibuje lepší vymahatelnost práva pro spotřebitele. Dosud nemohl některé spory řešit kvůli nedostatku kompetencí nebo složitosti případu.

Spotřebitelé tak skončili u soudu, který stojí peníze. „Typicky se jedná o řešení případů černého odběru, složitějšího sporu o vyúčtování, přechody mezi jednotlivými dodavateli, kde se spotřebitel občas stává rukojmím těchto obchodníků a podobně,“ uvedl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

Ne příliš pozitivně se k návrhu staví ČTÚ, který by nejradši agendu přehrál na soudy. Podle jeho mluvčího Martina Drtiny by měl úřad rozhodovat jen skutečné spory, například o kvalitu poskytnuté služby, ne o nezaplacené faktury. „Pohledávku totiž účastník většinou nepopírá, jen ji z různých důvodů nechce či nemůže zaplatit,“ vysvětlil.