Spotřebitel

Spotřebitel - Spotřebitel musí sám prosazovat svá práva, dokud bude jednat pasivně, bude před obchodníkem v nevýhodě. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Spotřebitelé mají nejen práva, ale i povinnosti

- "Všichni si připadáme uprostřed všech těch skvělých slibů, vznešených slov, lákavých obalů, přehnaných tvrzení a téměř nepochopitelné ignorance obchodníků jako Alenka v říši divů," prohlásil v roce 1927 zakladatel první nezávislé americké spotřebitelské organizace F. J. Schlink. Říše divů je dnes ještě o něco složitější, zato Alenka o něco chytřejší. Zná totiž svá práva.
Od roku 1983 jsou spotřebitelská práva zakotvena v deklaraci OSN. Na politickou scénu je o 21 let dříve uvedl prezident John F. Kennedy. "Spotřebitelé - to znamená my všichni - jsou tou nejsilnější ekonomickou skupinou, která ovlivňuje téměř každé veřejné i soukromé ekonomické rozhodnutí. Je to ale také jediná významná skupina, jejíž názory jsou často přehlíženy," prohlásil ve svém projevu 15. března 1962, v němž poprvé přiznal spotřebitelům právo na bezpečnost, informaci, svobodnou volbu a hlas při tvorbě vládní politiky. Proto je 15. březen každoročně připomínán jako světový den práv spotřebitelů. Čtveřice základních práv se od té doby rozrostla na osm: přibylo právo na odškodnění, vzdělání, zajištění základních potřeb a na zdravé životní prostředí. Ani tím však vývoj spotřebitelských práv neskončil. Spotřebitelští aktivisté jsou přesvědčeni, že zákaznická práva musí jít ruku v ruce s odpovědností. Spotřebitelská politika se podle nich bude v budoucnu ubírat dvěma směry: chránit zákazníky před bezohlednými výrobci a zároveň se snažit, aby spotřeba jedněch neměla nepříznivý vliv na život ostatních.

Práva spotřebitelů

základní potřeby -
právo na přístup k základním druhům zboží a služeb nutných pro přežití, jako je přiměřená strava, oblečení, přístřeší, zdravotní péče, vzdělání a hygiena

bezpečnost - právo na ochranu před výrobky a službami ohrožujícími zdraví nebo život

informovanost - právo na přístup k odpovídajícím údajům, na jejichž základě se může spotřebitel zodpovědně rozhodnout, a na ochranu před zavádějící a klamavou reklamou

možnost volby - právo na výběr zboží nebo služeb uspokojivé kvality za konkurenční ceny

zastoupení - právo prosazovat zájmy spotřebitelů a účastnit se vytváření ekonomické politiky

náprava - právo na spravedlivou náhradu za zkreslené či nepravdivé údaje o brakovém zboží nebo neuspokojivých službách

vzdělávání - právo získávat znalosti a schopnosti potřebné pro informovaného spotřebitele

zdravé prostředí - právo na životní prostředí, které spotřebitele neohrožuje a umožňuje jim důstojný a zdravý život

Povinnosti spotřebitelů

kritické vědomí -
spotřebitel musí být ostražitější v otázkách cen a kvality zboží a služeb

jednání -
spotřebitel musí sám prosazovat svá práva a jednat tak, aby s ním obchodník zacházel slušně. Dokud bude jednat pasivně, bude ho druhá strana i nadále využívat

sociální účast - spotřebitel musí vědět, jaký dopad má spotřeba na ostatní občany, zejména na skupiny oslabených a bezmocných, ať už místního, národního nebo světového společenství

dopad na životní prostředí - spotřebitel musí chápat dopad spotřeby na životní prostředí, uznat osobní a společenskou povinnost uchovat přírodní zdroje a chránit zemi pro budoucí generace

solidarita - spotřebitelé musí prosazovat a chránit své zájmy společně

Pramen: Consumers International
(aku, hve)