Testy zboží nebo služeb jsou velmi populární, objevují se v mnoha časopisech. Ne vždy však jde o skutečně objektivní nezávislé testy, takové, jaké v Evropské unii dělají spotřebitelská sdružení. V České republice takové testy provádí v podstatě jen Občanské sdružení spotřebitelů Test, které vydává stejnojmenný měsíčník. Zásadami spotřebitelského testování se řídí i redakce MF DNES v příloze Test. Jaká jsou tedy pravidla nezávislého testování?
Za své peníze
První zásadou je nezávislost na těch, kteří testované zboží vyrábějí. Redakce nakupuje výrobky k testování tam, kde všichni zákazníci - v obchodech. Nepůjčuje si je ani je nepřijímá od výrobců. O tom, které výrobky budou zařazeny do testu, rozhoduje sama. Aby srovnávala jen srovnatelné, musí předem podniknout malý průzkum trhu a vybrat, co chce do testu zařadit. Někdy je klíčem druh výrobku, jindy cena. Celé testování hradí redakce ze svého rozpočtu. Platí nejen cenu zboží, ale i náklady na zkoušky, které zadává do akreditovaných laboratoří nebo zkušeben. To je také důvod, proč se v příloze neobjevují testy praček či ledniček. Přibrat k testování "sponzora" by bylo sice příjemné pro redakční rozpočet, ale už by nešlo o nezávislé testování.
Ve správných rukou
Většina zboží, které chceme testovat, odchází z obchodů přímo do laboratoře nebo zkušebny k analýzám a zkouškám. Jen v některých testech nahrazují zkušebnu laici. Například kosmetické výrobky nebo sportovní zboží zkoušejí na vlastní kůži ti, kteří je používají. Vždy jich je však víc, a pokud je to možné, zkoušejí naslepo. Nevědí například, který krém hodnotí, protože jej dostanou bez obalu. Na metodice a způsobu hodnocení se v každém případě podílí nezávislý odborník z výzkumného ústavu, vysoké školy apod...
Chuť je u potravin důležitá
I takzvaně subjektivní testy, kde jde víc o chuť a vlastní názor, se snaží redakce připravit tak, aby byly co nejvíc objektivní. Samostatnou kapitolou jsou testy potravin. Při nich většinou kombinujeme jak analytické, tak chuťové zkoušky. Bez laboratoří se obejdou jen testy vín. I ty však mají svoje pravidla - hodnotí odborníci, kteří složili degustátorské zkoušky, komisi vede nezávislý odborník, testuje se naslepo a vždy jen vína z obchodů.
Test v jiných médiích
Materiály přílohy Test se pravidelně objevují i v pořadech České televize (Černé ovce) a Českého rozhlasu Radiožurnál (O všem s vámi).
Zásady degustací potravin: hodnotitel neví, jaký výrobek posuzuje, každý hodnotí sám za sebe, ale jednotným, předem domluveným způsobem většinou školním známkováním od jedničky do pětky.
Zkouška v laboratoři: Analýzy potravin odhalí, zda v nich není něco, co tam být nemá, nebo zda naopak nechybí to, co tam být má.
Hlavní zásady testů MF Dnes
Nákupy: Všechny výrobky, které testujeme, nakupujeme anonymně v obchodní síti jako každý jiný běžný spotřebitel. Náklady hradí redakce z vlastního rozpočtu.
Testy: Zkoušky probíhají v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách, podle ověřených metodik, o jejich průběhu a výsledcích jsou vedeny přesné protokoly. Někdy jsou ještě doplněny praktickými zkouškami, které probíhají pod dozorem nezávislého odborníka. Náklady hradí redakce.
Výsledky: Celkové hodnocení sestavujeme na základě výsledků po konzultaci s odborníkem, který test metodicky vede.
Vítěz testu: Vítěz nemusí být nejlepší výrobek na trhu, ale je nejlepší z testovaných. V hodnocení získal nejvíce bodů a nejlepší známky bez ohledu na cenu.
Výhodný nákup: Tento titul získá výrobek, který uspěl mezi nejlepšími a zároveň byl i cenově výhodný. Mnozí lidé totiž nehledají v obchodech za každou cenu nejvyšší kvalitu, ale spokojí se s dobrým výrobkem za přiměřenou cenu.
Přehled témat testů uveřejněných v roce 2003 naleznete ZDE.