Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autům na plyn se daří. Nechte jim daňové úlevy, tlačí na stát výrobci

  4:00aktualizováno  4:00
Až do roku 2020 si mohou majitelé aut na stlačený zemní plyn užívat mizivou spotřební daň. I díky ní je o ekologicky šetrná vozidla mimořádný zájem. Automobilky i plynaři doufají, že daňové úlevy zůstanou i do budoucna. Státní rozpočet však kvůli zvýhodnění aut na plyn přichází o stále více peněz.

Za metr krychlový CNG, který ve spotřebě zhruba odpovídá jednomu litru benzinu, jde do rozpočtu 36 haléřů, u benzinu téměř 13 korun. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Tuzemský plynárenský průmysl našel nové velké odbytiště - řidiče aut. Po letech malého zájmu letos zažívají prodeje aut na stlačený zemní plyn (CNG) velký skok, především díky zahájení prodeje Škody Octavia na plyn.

Boom však nemusí trvat věčně. Zájem o auta na plyn pramení z toho, že až do roku 2020 je takové palivo na rozdíl od benzinu či nafty minimálně zdaněno. A není jasné, zda „daňové prázdniny“ přežijí i silvestra 2020.

Automobilky přitom chtějí mít jasno co nejdříve, protože cena paliva je jedním z důvodů, proč se lidé pro auta na zemní plyn rozhodují. Jakékoliv daňové zásahy mohou výrazně ovlivnit výpočet návratnosti investice, protože auto s klasickým benzinovým motorem vyjde pořád levněji než CNG.

„Rádi bychom dostali od státu větší jistotu, co bude po roce 2020. Do té doby platí zvýhodnění spotřební daně, ale dosud není jasné, co bude poté,“ říká šéf prodejů Škody Auto v Česku Luboš Vlček.

Srovnání spotřební daně by vyneslo čtvrt miliardy

Za metr krychlový CNG, který ve spotřebě zhruba odpovídá jednomu litru benzinu, jde do rozpočtu 36 haléřů, u benzinu 12,84 koruny. Při loňské spotřebě necelých 22 milionů metrů krychlových CNG odvedli „plynaři“ státu asi osm milionů korun. To je jen zlomek toho, co posílají na spotřební dani řidiči benzinových a dieselových aut - jen letos od nich chce stát vybrat přes 70 miliard korun. Kdyby se daň u CNG srovnala s tradičními palivy, byl by rozpočet zhruba o 250 milionů korun bohatší.

Dá se však čekat, že z CNG půjde do státní kasy víc peněz, poroste počet vozů a stoupat bude také spotřební daň až na 2,80 Kč.

Podle mluvčího Ministerstva financí Radka Ležatky ministerstvo dosud nevedlo jednání týkající se daně z CNG po roce 2020. „Ministerstvo financí v této souvislosti pečlivě sleduje poměrně významný nárůst spotřeby této komodity a jeho možné dopady na budoucí fiskální příjmy,“ řekl Ležatka.

Kromě nižších daní hraje ve prospěch pohonu na zemní plyn i větší šetrnost k životnímu prostředí, motor produkuje méně emisí než benzinové či naftové varianty.

Emisní limity bez plynu nesplníme, míní plynárenský svaz

Místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek považuje CNG za nejjednodušší způsob, jak u nás snižovat emise CO2. „Pokud chceme splnit přísné emisní limity v dopravě, CNG je v současné době mezi alternativními palivy nejlepší volbou. Stejnou cestou jde i Německo,“ řekl Šimek.

Prodeje aut na CNG letos stoupají o třicet procent, jejich počet už přesáhl osm tisíc - automobilky potvrzují velký zájem hlavně ze strany firemních zákazníků. Významně vzroste i počet autobusů na CNG, nákup nových strojů totiž podporuje Ministerstvo životního prostředí miliardou korun.

Většímu rozšíření CNG pomáhají nejen daňové úlevy či dotace, ale i hustší síť plnicích stanic. Dosud lze načerpat na 63 místech, do konce roku jich má být kolem 80. „Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku se pohybuje mezi 200 a 300 stanicemi a tento počet během tří až pěti let bude v Česku nepochybně postaven,“ říká výkonný ředitel České plynárenské společnosti Jan Ruml.

Stavění plnicích stanic už přikazuje i evropská směrnice, podle které musí být do roku 2020 stanice v městských oblastech, do roku 2025 podél transevropských silnic. Postupně se CNG dostává i k řetězcům čerpacích stanic. „Společnost Benzina má podepsané kontrakty na otevření celkem 25 stanic a celkově vidí potenciál přidat stojan na plnění CNG až na 40 stanic,“ říká Šimek z Rady ČPS.

V celkových prodejích však mají auta na CNG stále miniaturní podíl. Za letošek ukousla ze všech nových registrací jen 0,61procenta. V prodejích vedou benzinové motory s podílem 56 procent.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.