Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

  5:32
Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Po letech hladovění dochází k přesně opačné situaci: přejídání stavebních firem. Firmy si už pečlivě vybírají, do jaké soutěže půjdou. V praxi tak dochází k paradoxním situacím, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nemůže najít na některé zakázky firmu, která by požadované práce provedla.

Za poslední tři měsíce musela SŽDC zrušit tři zakázky. „Nepřišla ani jedna nabídka,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Šlo o zakázky v řádu milionů až desítek milionů korun – například rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou, opravu výhybek v Nymburku nebo rekonstrukci přejezdů na trati z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova.

Podle některých stavebních firem je ale za nepodáním nabídky nikoliv přetlak práce, ale nedostatečná příprava zakázek.

„Opravdu neznám žádnou zakázku na SŽDC, která by byla rušena proto, že firmy mají již tolik práce, že se takové soutěže nechtějí zúčastnit. V množství vypisovaných zakázek je jako šafránu těch, které jsou připraveny dobře, velmi často je tomu naopak,“ říká Ondřej Novák, šéf Strabag Rail. Podle něj například u zakázky v Nymburku měla SŽDC nesmyslně nízkou představu o ceně.

„Projektant odevzdá projekt a stanoví předpokládanou cenu. Zadavatel z ní srazí bez jakéhokoliv objektivního důvodu třicet, ale i víc procent a stavbu vypíše,“ popisuje situaci Novák. Podle něj navíc dochází k nastavení nesmyslně krátkého času na výluky, které nejsou splnitelné.

SŽDC má letos prostavět přes 40 miliard, částečně jde o zakázky vypsané a uzavřené v posledních letech, ale část z nich je úplně nová a ještě se soutěží.

V souvislosti s nárůstem počtu zakázek se mění i jiný údaj: průměrný počet soutěžících. Například v zakázkách SŽDC od února do konce dubna letošního roku soutěžilo v průměru 2,8 firem. Dlouhodobě přitom platí, že větší počet soutěžících dokáže stlačit výslednou cenu. Nyní se ale u většiny zakázek vysoutěžená cena velmi blíží odhadované.

Kdo získává nejvíce zakázek na železnici
FirmaObjem v milionech Kč
Strabag Rail4097
AŽD Praha3253,8
Skanska3208,9
OHL1810
Metrostav1629
Elektrizace železnic1533
Chládek a Tintěra Litoměřice + Havlíčkův Brod1342,8
Chládek a Tintěra Pardubice + Hroší stavby Morava1068
Sudop Group849,9
Eurovia784
Sežev-Reko + Sežev Facility679
Starmon575
GJW571
Signabau528
EDIKT508
Zdroj: SŽDC. Objem přidělených zakázek Správou železniční dopravní cesty od 1. ledna 2014 do 30. dubna 2015. V případě zakázky pro sdružení více firem je započítána celková částka vedoucímu účastníku sdružení.

Podle analýzy dat o zakázkách za posledních 16 měsíců, které má iDNES.cz k dispozici od SŽDC na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, zadala státní organizace od ledna 2014 do konce letošního dubna zakázky za více než 32 miliard korun.

Přes šedesát procent z této sumy končí u desítky největších firem. Nejvíce zakázek získal Strabag Rail, což je někdejší Viamont DSP patřící v minulosti Aleši Řebíčkovi. Následovaný je těsně AŽD Praha a Skanskou. Podíl AŽD bude ale ve skutečnosti ještě vyšší, stejně jako u OHL ŽS. Jsou totiž současně dodavateli zařízení pro další firmy v jiných zakázkách pro SŽDC.

AŽD Praha je v současnosti takřka monopolním dodavatelem zabezpečovacích zařízení pro českou železnici, pod OHL ŽS patří monopolní výrobce betonových pražců ŽPSV Uherský Ostroh.

Na rozdíl například od silničních staveb nepůsobí na železnici tolik firem, podmínky pro vstup do byznysu s železničním stavitelstvím jsou těžší, než na silnici. Firmy působící na železnici díky více zakázkám postupně navyšují počty zaměstnanců.

„V současné době zvětšené nabídky železničních projektů posilujeme řady našich zaměstnanců především na technických pozicích. Investice se řídí střednědobým plánem, strojový park obnovujeme průběžně, tudíž větší investice v této chvíli nepředpokládáme,“ řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Díky dostatku práce si firmy mohou soutěže, do kterých jdou, lépe vybírat. „Velikost zakázky z našeho pohledu nehraje roli. Zakázky důkladně vybíráme, především dle lokality, charakteru prací a možnosti využití vlastních kapacit,“ říká Lucie Laňková.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...