Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

  5:32aktualizováno  5:32
Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Po letech hladovění dochází k přesně opačné situaci: přejídání stavebních firem. Firmy si už pečlivě vybírají, do jaké soutěže půjdou. V praxi tak dochází k paradoxním situacím, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nemůže najít na některé zakázky firmu, která by požadované práce provedla.

Za poslední tři měsíce musela SŽDC zrušit tři zakázky. „Nepřišla ani jedna nabídka,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Šlo o zakázky v řádu milionů až desítek milionů korun – například rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou, opravu výhybek v Nymburku nebo rekonstrukci přejezdů na trati z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova.

Podle některých stavebních firem je ale za nepodáním nabídky nikoliv přetlak práce, ale nedostatečná příprava zakázek.

„Opravdu neznám žádnou zakázku na SŽDC, která by byla rušena proto, že firmy mají již tolik práce, že se takové soutěže nechtějí zúčastnit. V množství vypisovaných zakázek je jako šafránu těch, které jsou připraveny dobře, velmi často je tomu naopak,“ říká Ondřej Novák, šéf Strabag Rail. Podle něj například u zakázky v Nymburku měla SŽDC nesmyslně nízkou představu o ceně.

„Projektant odevzdá projekt a stanoví předpokládanou cenu. Zadavatel z ní srazí bez jakéhokoliv objektivního důvodu třicet, ale i víc procent a stavbu vypíše,“ popisuje situaci Novák. Podle něj navíc dochází k nastavení nesmyslně krátkého času na výluky, které nejsou splnitelné.

SŽDC má letos prostavět přes 40 miliard, částečně jde o zakázky vypsané a uzavřené v posledních letech, ale část z nich je úplně nová a ještě se soutěží.

V souvislosti s nárůstem počtu zakázek se mění i jiný údaj: průměrný počet soutěžících. Například v zakázkách SŽDC od února do konce dubna letošního roku soutěžilo v průměru 2,8 firem. Dlouhodobě přitom platí, že větší počet soutěžících dokáže stlačit výslednou cenu. Nyní se ale u většiny zakázek vysoutěžená cena velmi blíží odhadované.

Kdo získává nejvíce zakázek na železnici
FirmaObjem v milionech Kč
Strabag Rail4097
AŽD Praha3253,8
Skanska3208,9
OHL1810
Metrostav1629
Elektrizace železnic1533
Chládek a Tintěra Litoměřice + Havlíčkův Brod1342,8
Chládek a Tintěra Pardubice + Hroší stavby Morava1068
Sudop Group849,9
Eurovia784
Sežev-Reko + Sežev Facility679
Starmon575
GJW571
Signabau528
EDIKT508
Zdroj: SŽDC. Objem přidělených zakázek Správou železniční dopravní cesty od 1. ledna 2014 do 30. dubna 2015. V případě zakázky pro sdružení více firem je započítána celková částka vedoucímu účastníku sdružení.

Podle analýzy dat o zakázkách za posledních 16 měsíců, které má iDNES.cz k dispozici od SŽDC na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, zadala státní organizace od ledna 2014 do konce letošního dubna zakázky za více než 32 miliard korun.

Přes šedesát procent z této sumy končí u desítky největších firem. Nejvíce zakázek získal Strabag Rail, což je někdejší Viamont DSP patřící v minulosti Aleši Řebíčkovi. Následovaný je těsně AŽD Praha a Skanskou. Podíl AŽD bude ale ve skutečnosti ještě vyšší, stejně jako u OHL ŽS. Jsou totiž současně dodavateli zařízení pro další firmy v jiných zakázkách pro SŽDC.

AŽD Praha je v současnosti takřka monopolním dodavatelem zabezpečovacích zařízení pro českou železnici, pod OHL ŽS patří monopolní výrobce betonových pražců ŽPSV Uherský Ostroh.

Na rozdíl například od silničních staveb nepůsobí na železnici tolik firem, podmínky pro vstup do byznysu s železničním stavitelstvím jsou těžší, než na silnici. Firmy působící na železnici díky více zakázkám postupně navyšují počty zaměstnanců.

„V současné době zvětšené nabídky železničních projektů posilujeme řady našich zaměstnanců především na technických pozicích. Investice se řídí střednědobým plánem, strojový park obnovujeme průběžně, tudíž větší investice v této chvíli nepředpokládáme,“ řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Díky dostatku práce si firmy mohou soutěže, do kterých jdou, lépe vybírat. „Velikost zakázky z našeho pohledu nehraje roli. Zakázky důkladně vybíráme, především dle lokality, charakteru prací a možnosti využití vlastních kapacit,“ říká Lucie Laňková.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.