Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky nabíraly zbytečné zpoždění. Správci tratě totiž chyběla výhybka

  15:16
Do českých železnic se letos investice jen hrnou. Správa železniční dopravní cesty proto naplánovala velké množství oprav tratí. S tím souvisí i zvýšení počtu výluk. Opravy se často prodlužují, protože náhradní díly nejsou skladem. Kvůli tomu se například čekalo dva měsíce na jednu výhybku.

Na výluky doplácejí nejvíce České dráhy. Lidé totiž často nerozlišují, kdo za zpoždění může; ilustrační foto | foto: České dráhy

Jen málokdy najdou soukromí dopravci na české železnici společnou řeč s Českými drahami. Když však přijde řeč na způsob, jakým organizuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výluky a jak pomalu řeší některé potíže, těžko byste našli rozdíl. Soukromníci hovoří bez obav, České dráhy reagují oficiálně opatrně, mimo zápis však jejich manažeři mluví jako soukromníci.

Česká železnice zažívá letos rekordní rok investic a kvůli tomu i výluk. Jenže podle dopravců SŽDC provoz zbytečně zdržuje špatným plánováním výluk i pomalým řešením běžných oprav.

Během října se například na hlavní trati mezi Prahou a Ostravou jezdilo pomaleji dohromady na více než 42 kilometrech. Zdaleka nešlo jen o plánované modernizace. „Velká část je výsledkem špatné údržby tratě. SŽDC ji není schopna udržet v normovém stavu ani v době, kdy je tolik výluk,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Podle něj se navíc výluky navzájem vůbec nekoordinují.

Zpomalení na trati = zpoždění

Dopravci letos nemohli přijít SŽDC na jméno především kvůli závadám na dvou místech hlavní tratě Praha – Česká Třebová. V Záboří u Kolína a v Chocni musely několik týdnů vlaky zpomalit z více než stokilometrové rychlosti na padesátku jen kvůli tomu, že se zde porouchala část tratě. Na banální opravu však správce kolejí neměl díly.

V případě Chocně pomalá jízda trvala dokonce dva a půl měsíce, a to kvůli porouchané výhybce. Mimochodem, shodou okolností v Chocni zrušil své vysílání portál Chocen.tv, který přenášel provoz na železniční trati – prý hlavně kvůli bezpečnosti. SŽDC vysvětluje dlouhou dobu oprav tím, že má jen určitý rozsah skladových zásob pro potřeby operativních odstraňování vzniklých technických závad.

„Velikost stavu zásob je limitována jednak ekonomickými možnostmi a jednak značným rozsahem jednotlivých náhradních dílů,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení státní organizace, která letos hospodaří s více než čtyřicetimiliardovým rozpočtem.

„To platí zejména pro výhybky. Jsou případy, že některé náhradní díly je nutno u výrobce zadat do výroby – což je i případ Chocně,“ dodal s tím, že se omezení snaží vždy odstranit co nejrychleji.

Podobně to dopadlo i v Záboří, kde dokonce musely vlaky zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Sami strojvůdci si ze SŽDC začali dělat legraci a po ukončení pomalé jízdy se po internetu začal šířit obrázek s ironickým nápisem – Tak rychlé opravy by nám svět záviděl.

Každé zpomalení přitom ovlivní propustnost trati. Koridor mezi Prahou a Českou Třebovou je přitom bezkonkurenčně nejvytíženější v Česku a každé zpomalení znamená další zpoždění, které velká část vlaků na této trati nabírá kvůli jiným výlukám. Zpoždění se pak z hlavního koridoru přenáší na vlaky a další spoje po celé zemi.

SŽDC letos čelí i jiným problémům. Ne všechny stavební akce se daří dodavatelům kvůli obrovskému přetlaku zakázek dokončit včas. Například na trati mezi Valašským Meziříčím a Frýdlantem nad Ostravicí vyjedou letos vlaky o téměř dva měsíce později, protože dodavatel nestíhá. Na trati chybějí přejezdy.

Dodržování jízdních řádů se zhoršilo o desetinu

Podle statistik SŽDC se letos zhoršilo plnění jízdního řádu oproti minulému roku o desetinu. „Vzhledem k tomu, že počet závad na infrastruktuře a závad dopravců je v těchto letech přibližně stejný, lze celých 10 procent zhoršení přičíst na vrub zvýšené intenzitě výlukové činnosti,“ dodal Illiaš.

Extrémní stavební rok způsobil i stát tím, že nebyl schopen v minulosti plynule čerpat evropské peníze a teď se je snaží na poslední chvíli dočerpat. „Vzhledem k vysokému počtu a délce výluk pro investiční akce bylo nutno redukovat plánování výluk pro opravy a běžnou údržbu zařízení železniční dopravní cesty v místech s intenzivní investiční činností,“ dodal Illiaš.

Na výluky letos doplácejí hlavně České dráhy. Musí nahrazovat vlaky autobusy, jenže ani těch se nedostává. Lidé navíc často vůbec nerozlišují, kdo za zpoždění může.

„Pověst Českých drah, objednatelů i veřejné dopravy jako celku se tím neustále poškozuje. České dráhy navíc mají se zajištěním obslužnosti v době výluk značné náklady,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Deset procent činí nárůst zpoždění v porovnání s minulým rokem. Mohou za to výluky.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Portál iDNES.cz čte od nepaměti. Petr je dalším výhercem týdenní Megahry

23. dubna 2024  8:28

Jarní Megahra o peněžní prémie na portálu iDNES.cz pokračuje a po pondělím losování má již pátého...

Buď vysaďte nové stromy, nebo zaplaťte až půl miliardy, dozví se developeři

23. dubna 2024

Premium Pokud nebude možné vysadit nové stromy ve městě do kilometru od pokácených, zaplatí developeři...

OBRAZEM: Přehršel techniky a stovky dělníků. Jak finišuje dálnice D4 do Písku

23. dubna 2024

Tisícovka dělníků na stavbě v jeden moment. Během náročnějších prací jich ale na rozestavěných více...

Smutný konec slavné návrhářky: jde do vězení za pašování krokodýlích kabelek

22. dubna 2024  20:27

Módní návrhářka Nancy Gonzalezová, jejíž doplňky nosila zpěvačka Britney Spears a také například...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...