Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Správce SkyEurope: Investor neposlal peníze, pak už to bylo jasné

  10:52aktualizováno  11:05
Správce Jozef Griščik dal nedávno SkyEurope poslední šanci na záchranu. Tou byla restrukturalizace firmy. Předluženou společnost neposlal do konkurzu rovnou, protože v případě úspěchu by věřitelé dostali zpátky více peněz. Rozhovor s Jozefem Griščikem a jeho ekonomickým poradcem Jozefem Lukáčem připravil deník sme.sk.

Správce SkyEurope Jozef Griščik | foto: Pavol Funtál (sme.sk).

Co vás přesvědčilo, že se aerolinky SkyEurope dají zachránit, a souhlasili jste s jejich restrukturalizací?
Griščik: To není otázka přesvědčování. Jsem správce zapsaný v seznamu a přijal jsem pověření na vypracování restrukturalizačního posudku. V tom posudku buď restrukturalizaci doporučím, nebo ne. Zákon ukládá přesně, kdy ji můžu doporučit a kdy nemůžu. Když jsem přijal pověření, dostal jsem všechny podklady a došel jsem k závěru, že restrukturalizace je možná, a dokonce ji vzhledem k zákonem stanoveným podmínkám musím doporučit.

Co tedy rozhodlo, že jste dal tu "pečeť "?
Griščik: Rozhodující skutečností bylo, že předpokládaná míra uspokojení věřitelů v konkurzu by byla mimořádně nízká. Je tedy logické předpokládat, že když se restrukturalizace podaří, je to výhodnější pro věřitele.
Potom nastoupila druhá otázka, jestli je možné předpokládat zachování činnosti dlužníka. Došli jsme k závěru, že ano. Jeden z hlavních podkladů byl obchodní plán vypracovaný společností Ernst & Young.

Dali jste ho vypracovat vy?
Griščik: Daly ho vypracovat SkyEurope, ale jako nezávislý posudek.

Věřitelé, se kterými potřebovaly SkyEurope spolupracovat - dodavatelé paliva, letiště a další - si museli říct, že firma má vážné problémy, a jestliže chce pokračovat, ať platí na dřevo. To vyvinulo tlak na peněžní hotovost firmy. Počítali jste s tím?
Griščik: Samozřejmě že tok peněz byl jeden z rizikových faktorů úspěšnosti restrukturalizace, ale byly tu i okolnosti, které byly důkladně analyzované. Vycházeli jsme z toho, že když budou splněny určité předpoklady, tok hotovosti bude moct být řízený tak, aby byla restrukturalizace úspěšná.

Jaké předpoklady?
Griščik: Bylo jich víc. Nakonec se ukázalo, že ne všechny byly splněny.

Můžete být přesnější?
Lukáč: Šlo také o to, že obsahovaly konkrétní zdroje financování například na překrytí nedostatku kapitálu. Některé informace prosákly do médií.

Šéf SkyEurope Nick Manoudakis řekl SME, že se čekalo na překlenovací úvěr pět milionů eur. Říkal, že peníze prostě nepřišly. Co se stalo v pondělí v těch hodinách, kdy to celé padlo?
Griščik: Stalo se to, že bylo jasné, že ten překlenovací úvěr nebude poskytnut. Důvody, proč se tak stalo, nemůžu samozřejmě sdělit, jsem vázán mlčenlivostí.

Ale znáte je.
Griščik: Dostal jsem vysvětlení, informaci, že úvěr nebude poskytnut.

Lukáč: Investor, který měl posílit kapitál SkyEurope po restrukturalizaci, prohlašoval, že jakmile bude mít firma problém s hotovostí, poskytne jí překlenovací úvěr. A z toho nakonec sešlo.

Ten investor je Focus Equity. Dostali jste informace přímo od nich?
Griščik: Přímo od nich.

V pondělí?
Griščik: Ano.

Oni vás kontaktovali?
Griščik: Dostal jsem tu informaci od nich. To je asi vše, co bych k tomu sdělil. Pak jsem reagoval okamžitě. Podal jsem návrh na konkurz, protože tam už to potom bylo jasné.

Klienti zkrachovalé letecké společnosti SkyEurope na letišti v Ruzyni. (1. září 2009)

Kdo je podle vás Focus?
Griščik: Jednak je akcionářem, takže to je určitým způsobem znak věrohodnosti, protože má ve SkyEurope peníze. Druhá věc je, že v době, kdy se ty problémy začaly projevovat, také učinil nějaké kroky na pomoc společnosti. Ty vzbuzovaly důvěru.

Vy jste měli takový přehled o pohybech na účtech SkyEurope, že můžete říct, že peníze, které firma získávala z prodeje letenek, šly výhradně na provoz a nehojily se jimi klíčoví věřitelé, jako byl Focus nebo fond York?
Griščik: Pokud vím, Focus a York se nijak nezahojovaly. A druhá věc je, že činnosti, které by k tomu směřovaly, podléhají souhlasu správce.

Kdyby tedy byly uskutečněné, byly by nelegální?
Griščik: Musel bych k nim dát souhlas, což bych samozřejmě neudělal; a v takovém případě by byly v rozporu s pravidly. Kromě toho je management stále právně zodpovědný za svoje kroky, ať je v restrukturalizaci nebo ne.

Lukáč: Cítili jsme, že je tam mimořádně silné odhodlání udržet provoz. Takovéto "zlomyslnosti" jsme neviděli.

Když jste podali návrh na konkurz, jaký byl stav peněz na účtech SkyEurope?
Griščik: Byl už zřejmý nedostatek peněz na provoz.

Lukáč: Musíme sledovat, jestli se nesnižuje hodnota majetku, respektive jestli suma závazků neroste ve vztahu k majetku, který ve společnosti zůstal. Vzhledem k tomu, že existovala dohoda o budoucí investici, vždy jsme to porovnávali s tím, jaká díra v hospodaření se vytvoří vzhledem k této investici.

Zrušené lezy společnosti SkyEurope na letišti v Ruzyni. (1. září 2009)

A jak to tedy vypadalo?
Lukáč: Z pohledu čísel investice bohatě překrývala deficity. Čísla byla během restrukturalizace celkem dobrá. Účetně měla společnost v březnu nebo před létem hotovost, ale neměla výnosy.

Griščik: V létě děláte lety, za které jste inkasovali peníze třeba v březnu.

Lukáč: Když lety proběhly, zúčtovaly se do výnosů. Firma na tom z pohledu hospodářských výsledků byla celkem dobře, takže jsme nebyli nuceni podávat návrh na konkurz, protože se majetek nesnižoval. Řešili jsme ale, aby společnost zabezpečila dost peněz v hotovosti. Investice, která měla brzo přijít, by řešila snižování případné ztráty.

Lidé, kteří na pokračování provozu SkyEurope prodělali, si řeknou: restrukturalizací se vytvořilo zdání, že společnost je schopná ozdravení. Nemáte pocit, že jste v lidech vytvořili falešné naděje?
Lukáč: My jsme žádné zdání nevzbuzovali, protože jsme neposkytovali médiím žádné informace.

Toho jste se drželi velmi striktně.
Lukáč: Co se týká těch pocitů a nadějí, osobně jsem na začátku mluvil s TA3 (slovenská televize, pozn. red.), vysvětloval jsem, o čem ten proces je. Mluvil jsme o tom, že firma je stále insolventní a že tato platební neschopnost má dvě možnosti řešení. Jedna je konkurz, druhá restrukturalizace.

Jak to bylo s vyplácením mezd, pokud jde o piloty, ostatní personál, úředníky a management? Všichni trpěli stejně?
Griščik: Přemýšlím, co můžu říct, abych neporušil slib mlčenlivosti. Zaměstnanci byli z pohledu správců vnímáni jako citlivá skupina. Tlačil jsem na management, aby se tento problém nějakým způsobem vyřešil dohodami o posunech mezd a podobně. Odpověď je asi taková, že trpěli všichni stejně.

Vypláceli si manažeři mzdy?
Griščik: Podle mých informací trpěli všichni stejně.

Takže krácení mezd se týkalo i jich?
Griščik: Ano.

Klienti zkrachovalé letecké společnosti SkyEurope na letišti v Ruzyni. (1. září 2009)

Je možné stoprocentně kontrolovat toky peněz, které do společnosti přicházejí, a také to, kam jsou potom distribuovány?
Griščik: Správce schvaluje právní úkony pouze v případech, které jsou určeny v zákoně, v tomto případě byly vymezené rozhodnutím soudu o vyhlášení bankrotové ochrany. To je ten základní dohled.

Management ví, k jakým úkonům potřebuje můj souhlas. O ten by měl žádat a skutečně žádal. Ostatní běžné právní úkony správce schvalovat nemusí, v takovém případě to záleží na managementu. Je rozdíl mezi restrukturalizačním správcem a konkurzním správcem. Ten první je jen dohlížející orgán, konkurzní už rozhoduje o každém euru.

Akcionářem SkyEurope je Focus Capital, sesterská firma Focus Equity. Je běžné, že investorem firmy, která nemá peníze, je sesterská společnost?
Griščik: V tomto případě může být jedním ze základních motivů ochrana vlastní investice. Když tam dali nějaké peníze, nepřijdou o ně definitivně, když půjde firma do konkurzu. Novou investicí si můžete zachránit i tu původní.

Jenže to už společnost Focus Equity mohla udělat předtím, než se firma ocitla v platební neschopnosti.
Griščik: Ano, ale podmínkou nové investice byla restrukturalizace SkyEurope, to znamená nějaká dohoda o změně závazků.

Lukáč: Od začátku restrukturalizace bylo jasné, že je nereálné, aby všichni věřitelé byli uspokojeni v plné výši.

Restrukturalizace by tedy mohla dopadnout špatně, kdyby věřitelé ozdravný plán neschválili?
Griščik: Ano, už je to pak na nich, do toho nevstupujeme. Kdyby věřitelé řekli, že ne, nebereme to tak, že by společnost skončila v konkurzu. Bylo rozumné předpokládat, že ozdravný plán odsouhlasí.

Lukáč: Věřitelé rádi sníží svoje pohledávky, aby mohli odběrateli dál poskytovat služby a zboží. Jeden z věřitelů SkyEurope je například bratislavské letiště.

Takže zájmem věřitelů je najít východisko. Společnost Focus Equity ale na poslední chvíli couvla.
Griščik: Nemůžu hodnotit jejich motivy, já jsem to vzal prostě jako fakt - nebude půjčka.

Jaké jsou v současné chvíli závazky SkyEurope?
Griščik: Jak jsme říkali, už v době přípravy restrukturalizačního posudku byla velmi nízká šance uspokojení v konkurzu. Na tom se nic nezměnilo.

Pro vás to nyní už téměř skončilo.
Griščik: Až bude vyhlášen konkurz, bude ustanoven konkurzní správce.

Když jste říkal, že majetek je velmi nízký, dovolíte si odhadnout, jestli konkurz nebude pro nedostatek majetku úplně zrušen?
Griščik: Nějaký majetek tam je.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.