Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Správě železnic hrozí dvoumilionová pokuta za kácení stromů

  9:15aktualizováno  9:15
Správě železniční dopravní cesty hrozí až dvoumilionová pokuta za nezákonné kácení stromů. Podle České inspekce životního prostředí porušovali železničáři zákon o ochraně přírody. Správa železnic se hájí bezpečností železniční dopravy.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ministerstvo životního prostředí kvůli kácení v železničních koridorech už vyjednává několik měsíců s ministerstvem dopravy. Jde o ochranné pásmo dráhy a střet dvou zákonů.

„V současné době ředitelství ČIŽP vypracovává závěrečný protokol. Další kroky budou provedeny poté, co se k protokolu kontrolovaná osoba vyjádří. Pokud však bude prokázáno porušení zákona o ochraně přírody a krajiny, případně, že SŽDC kácela i po doručení výše uvedeného rozhodnutí, lze předpokládat zahájení řízení o uložení pokuty a případně uložit pokutu až do výše dva miliony korun,“ potvrdila mluvčí inspekce Pavla Sibřinová.

Inspekce už před časem SŽDC upozornila, že musí při kácení dřevin postupovat v souladu se zákonem o ochraně přírody, zejména si opatřit povolení ke kácení. SŽDC má i ohlašovací povinnost v případě bezprostředního ohrožení majetku a zdraví lidí.

Spor o výklad zákona

„Aktuálně víme, že je problém ve výkladu zákona o drahách, kdy SŽDC má povinnost zajišťovat bezpečnost na dráze. Nicméně ten oni si vykládají způsobem, se kterým ministerstvo životního prostředí (MŽP) nesouhlasí. Je tady i zákon o ochraně přírody a krajiny, na základě kterého musí žádat o povolení ke kácení i při železnicích,“ odpověděla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

Ministerstvo proto s resortem dopravy vyjednává o nové metodice ohlašování, kdy by SŽDC měla mít nový systém ohlašování a prokazování kácení. „A to tak, aby nedocházelo ke kolizi se zákonem o ochraně přírody a krajiny,“ doplnila Roubíčková.

SŽDC, která spravuje až 9500 kilometrů tratí, se začátkem letošního roku začala řídit svým novým metodickým pokynem pro kácení takzvaných nežádoucích dřevin. Za ně mohou být označeny všechny dřeviny, které mohou i potenciálně ohrozit dráhu, pokud spadnou. Patří sem i ty dřeviny, které listím nebo větvemi zhoršují provozní vlastnosti dopravy na železnici. Podle ekologů ze sdružení Arnika to ale znamená, že může být pokácen každý strom, jehož listí padá na koleje.

Tvrdí, že kvůli tomu hrozí pokácení desetitisícům stromů. Obavy už dříve železniční správa vyvracela. Kácí prý jednotlivé nemocné stromy, nebo ty, které ohrožují bezpečnost dopravy. Postup SŽDC nicméně podle ochránců přírody může poškozovat i hnízdiště ptáků a biotop chráněných živočichů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.