Evropské komisi vadilo, že například v některých zemích jsou auta levnější než v sousedních státech, a tak třeba tamní obchodníci přicházejí zkrátka.
Je to důsledek rozdílného zdanění, neboť v patnáctce platí v současnosti patnáct různých daňových systémů.
V rámci liberalizace se mají ceny před zdaněním sjednotit, což ale vede k jejich růstu. Podle studie společnosti KPMG se za posledních 12 měsíců zvýšily téměř o pět procent.
Nezdražili jen Britové
Ceny vzrostly ve všech zemích s výjimkou Velké Británie, kde průměrná maloobchodní cena v roce 2002 o 2,2 procenta poklesla, víceméně konstantní zůstaly ještě v Rakousku.
Nejvíce byli postiženi lidé v severských zemích. V Dánsku vzrostly ceny o 7,6
procenta a v Norsku dokonce o 12 procent.
"Výrobci automobilů jsou pod tlakem, aby standardizovali ceny před zdaněním a vyhnuli se tak masivní explozi šedého trhu, neboť spotřebitelé si logicky koupí svůj nový automobil v té členské zemi EU, kde je nejlevnější," vysvětlil Mike Bacon.
K rovnosti je daleko
To, že se ale ceny vozů v zemích EU nadále výrazně liší, vyplývá i z červencového srovnání indexu maloobchodních cen osobních automobilů včetně daně.
Pod průměrem zemí eurozóny byly v Itálii a Belgii, vysoko nad průměrem byly naopak na severu Evropy.
Zatímco v Itálii se nové osobní vozy prodávaly o čtyři procenta levněji než byl průměr v zemích patnáctky, například v Norsku uvádí KPMG 159 procent průměru.
Česká republika má v tomto srovnání index 95, sousední Polsko 86. Podle Evropské komise se ceny ještě výrazně nesblížily kvůli tomu, že nová legislativa o prodeji motorových vozidel dosud plně nevstoupila v platnost.