Správní rada ČD projedná návrh transformačního zákona

Definitivní podobu návrhu zákona o transformaci Českých drah by na svém pátečním zasedání měla projednat správní rada ČD. Poté musí zákon schválit vláda a parlament. Podle ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga je záměrem zákona vytvořit fungující akciovou společnost, jejíž hospodaření nebude závislé na dotacích ze státního rozpočtu. Nejnovější paragrafované znění zákona o transformaci ČD obhajovali vládní představitelé před odbornou veřejností 7. září na semináři v Poslanecké sněmovně.

Návrh je výsledkem společné práce resortu dopravy, vedení ČD, dopravních odborníků ČSSD a představitelů odborových centrál na železnici. Předpokládá vznik dvou společností, akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správy železniční dopravní cesty.

Stát si má nadále ponechat v rukách železniční infrastrukturu, kterou bude udržovat a rozvíjet. Akciová společnost se pak bude starat vedle přepravní činnosti o provoz infrastruktury a tento nárok má mít zaručen minimálně na pět let.

Za používání kolejí však bude platit jako jiní provozovatelé. Bude však zbavena všech dluhů, které na sebe převezme stát. Ten je bude umořovat z obchodování s větší částí majetku, která mu připadne po rozdělení nynější firmy. Akciová společnost České dráhy by měla vzniknout v příštím roce.

Podle poslance za ČSSD a šéfa správní rady ČD Miroslava Kapouna se tato verze "nesetkala s příliš velkými výhradami, respektive nebyla kontroverzní". Jednoznačnou podporu si však nezískala.

Snahy o rozdělení železnice již dříve kritizoval generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Jeho vedení usilovalo o transformaci podle takzvaného německého modelu. Ten spočívá v ponechání jak dopravní cesty, tak provozu v jedné akciové společnosti, avšak s odděleným účetnictvím a organizací.

Proti oddělení dopravní cesty od samotné firmy vystupovala také největší odborová organizace na železnici, Odborové sdružení železničářů. Jeho předseda Jaromír Dušek označil případné oddělení dopravní cesty za nejlepší cestu k likvidaci železnice.

Hospodaření ČD přes zvyšující se státní pomoc každoročně končí zhruba čtyřmiliardovou ztrátou. Od svého vzniku a oddlužení podnik prohospodařil bezmála čtyřicet miliard korun.