MF DNES to potvrdily dva zdroje ze správní rady SŽDC. Rada si na dnešek předvolala k představení svých návrhů celkem šest kandidátů, na Kolářovi se shodli všichni členové. Oficiálně správní rada představila výsledky svého výběru odpoledne.
Začíná tak velký úklid lidí v dopravě, které si přivedl někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Pověřený ředitel Pavel Habarta skončil dnešním dnem, Kolář byl jmenován hned po zvolení.
Na setkání s novináři uvedl předseda rady Adolf Jílek jako důvod výměny Hanarta jeho nedostatečně dlouhou praxi v řízení železniční dopravy.
Pět kandidátů na šéfa SŽDC, kteří postoupili do užšího výběru, dnes
představilo svoji vizi rozvoje firmy. "Pan Kolář přesvědčil všechny členy
rady," uvedl Jílek.
Kolář novinářům řekl, že chce společnost více orientovat na zákazníky.
Podle něj musí správa daleko více komunikovat jak s dopravci, tak s
objednateli dopravy, kterými jsou regiony, města a ministerstvo dopravy.
"Komunikace tady chyběla, a je potřeba proto, aby SŽDC jako majitel a
správce infrastruktury věděl, co a kde má stavět," doplnil Kolář. Další z Kolářových priorit je důsledné čerpání evropských peněz. Dopravní operační program se v nynějším programovacím období podle Koláře nečerpá v plné míře. Rovněž se hodlá zaměřit na přípravu projektů v dalším evropském dotačním období 2014 až 2020.
O Jiřím Kolářovi se od začátku spekulovalo jako o hlavním favoritovi. Mluví se o něm i jako o muži, který má blízko k ODS.
Na Habartův post vypsala správní rada výběrové řízení i kvůli tomu, že dosavadní šéf neměl patřičné vzdělání a praxi k tomu, aby mohl být generálním ředitelem. Proto byl přes rok a půl jen pověřený řízením.
Kromě Habarty vedení SŽDC dnes opustil i náměstek generálního ředitele pro ekonomiku a člen Věcí veřejných Jiří Kohout. Podle mluvčího SŽDC svůj post složil do rukou nyní již bývalého šéfa organizace, který jej do funkce jmenoval začátkem dubna.
O post generálního ředitele SŽDC se utkalo celkem 21 kandidátů. Čtyři správní rada vyřadila v průběhu března kvůli nedostatkům v žádostech. Podle Jílka například nedokázali dostatečně doložit vzdělání nebo délku praxe. Uchazeč musel mít ukončené vysokoškolské vzdělání ekonomického, dopravního, technického či právního zaměření, tříletou praxi při řízení provozu drah, minimálně pětileté manažerské zkušenosti a zkušenosti se zadáváním veřejných zakázek.
SŽDC patří mezi organizace, kterou proteče nejvíce státních i evropských peněz, každý rok jde řádově o desítky miliard korun.