Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravu čeká sprint s čerpáním dotací. Úředníci dostali zákaz dovolené

  5:00aktualizováno  5:00
Část úředníků letos rozhodně nečeká klidný konec roku či dny volna pro přípravu svátku. Některé úřady kvůli očekávanému náporu proplácení evropských dotací nabírají nové zaměstnance a současně jim zakazují na závěr roku výběr dovolené.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek)

Stát totiž čeká, že hlavní nápor čerpání přijde hlavně na konci roku se závěrem stavební sezóny. „Přijali jsme kvůli tomu posily a lidé zabývající se proplácením dotací nebudou mít poslední čtvrtletí nárok na dovolenou,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. 

SFDI letos přitom čeká rekordní čerpání peněz v objem přes 94 miliard korun. Do úterý uvolnil fond 30,6 miliardy korun, dvakrát více než loni či předloni ve stejném období. „Toto číslo jasně vypovídá o významném oživení výstavby v letošním roce. Za tento stav vděčíme zejména nárůstu prostředků do přípravy staveb v předchozích letech a odborné stabilizaci investorských organizací,“ dodal Hořelica. Letošní rozpočet je větší téměř o polovinu. 

Horší je to s čerpáním evropských peněz: z Operačního programu doprava zatím z plánovaných 36,6 miliard proplatil fond ani ne šestinu. Zhruba 36 miliard korun z celkových alokovaných prostředků je určeno na předfinancování výdajů projektů spolufinancovaných z Operačního programu doprava, který v letošním roce končí.

Železničnímu stavitelství hrozí přehřátí

Největší růst hlásí především železnice. Kvůli ní ale ministerstvo dopravy  a jeho podřízené organizace zažívají poněkud schizofrenický stav s novými zakázkami na železnici.

Dopravní stavby kvůli nedostatečné kapacitě stavebních firem začínají být dražší, než stát původně čekal. Tento dopad na státní rozpočet má ale i svá pozitiva: díky zvýšení cen se snižuje objem evropských dotací, které nestihne Česko na dopravu vyčerpat.

Zatímco u silnic se stále některé stavby soutěží za 60 - 70 % odhadované ceny, u železnic se ceny dostaly do podobné situace, jako v době největšího zakázkového boomu v letech 2007-8: v soutěžích firmy nabízí více, než Správa železniční dopravní cesty předpokládá podle projektových cen.

Příkladem jsou poslední dvě velké zakázky: vylepšení tratě mezi Malou Skálou a Starou Pakou bude SŽDC stát namísto předpokládaných 455 milionů korun 498 milionů korun. O 55 milionů korun na 898 milionů korun se zvýší cena za rekonstrukci tratě z Jaroměře do Trutnova. Dražší než plán jsou i další zakázky SŽDC.

„Sledujeme to s obavami z přehřátí trhu,“ dodal Hořelica. Pokud zakázka stojí více, než původně SŽDC předpokládala, musí provést znovu analýzu, zda je stavba i s vyšší cenou ekonomicky efektivní.

Stavební firmy na železnici jsou prakticky vyprodané a nestíhají, proto si mohou dovolit žádat vyšší ceny. „V příštích letech chceme dosáhnout větší stability rozpočtů SFDI s cílem zabránit tak výraznému kolísání v objemu finančních prostředků alokovaných do dopravních staveb“ dodal Hořelica.

Ministr dopravy Dan Ťok už dříve odhadl, že Česko vrátí z dopravních dotací kolem deseti miliard korun. Stát ještě kvůli hrozbě nevyčerpání vymýšlí nové možnosti, jak dotace využít: například na nákup nových vlaků nebo inteligentní dopravní systémy.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.