Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Dopravu čeká sprint s čerpáním dotací. Úředníci dostali zákaz dovolené

  • 102
Část úředníků letos rozhodně nečeká klidný konec roku či dny volna pro přípravu svátku. Některé úřady kvůli očekávanému náporu proplácení evropských dotací nabírají nové zaměstnance a současně jim zakazují na závěr roku výběr dovolené.

Stát totiž čeká, že hlavní nápor čerpání přijde hlavně na konci roku se závěrem stavební sezóny. „Přijali jsme kvůli tomu posily a lidé zabývající se proplácením dotací nebudou mít poslední čtvrtletí nárok na dovolenou,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. 

SFDI letos přitom čeká rekordní čerpání peněz v objem přes 94 miliard korun. Do úterý uvolnil fond 30,6 miliardy korun, dvakrát více než loni či předloni ve stejném období. „Toto číslo jasně vypovídá o významném oživení výstavby v letošním roce. Za tento stav vděčíme zejména nárůstu prostředků do přípravy staveb v předchozích letech a odborné stabilizaci investorských organizací,“ dodal Hořelica. Letošní rozpočet je větší téměř o polovinu. 

Horší je to s čerpáním evropských peněz: z Operačního programu doprava zatím z plánovaných 36,6 miliard proplatil fond ani ne šestinu. Zhruba 36 miliard korun z celkových alokovaných prostředků je určeno na předfinancování výdajů projektů spolufinancovaných z Operačního programu doprava, který v letošním roce končí.

Železničnímu stavitelství hrozí přehřátí

Největší růst hlásí především železnice. Kvůli ní ale ministerstvo dopravy  a jeho podřízené organizace zažívají poněkud schizofrenický stav s novými zakázkami na železnici.

Dopravní stavby kvůli nedostatečné kapacitě stavebních firem začínají být dražší, než stát původně čekal. Tento dopad na státní rozpočet má ale i svá pozitiva: díky zvýšení cen se snižuje objem evropských dotací, které nestihne Česko na dopravu vyčerpat.

Zatímco u silnic se stále některé stavby soutěží za 60 - 70 % odhadované ceny, u železnic se ceny dostaly do podobné situace, jako v době největšího zakázkového boomu v letech 2007-8: v soutěžích firmy nabízí více, než Správa železniční dopravní cesty předpokládá podle projektových cen.

Příkladem jsou poslední dvě velké zakázky: vylepšení tratě mezi Malou Skálou a Starou Pakou bude SŽDC stát namísto předpokládaných 455 milionů korun 498 milionů korun. O 55 milionů korun na 898 milionů korun se zvýší cena za rekonstrukci tratě z Jaroměře do Trutnova. Dražší než plán jsou i další zakázky SŽDC.

„Sledujeme to s obavami z přehřátí trhu,“ dodal Hořelica. Pokud zakázka stojí více, než původně SŽDC předpokládala, musí provést znovu analýzu, zda je stavba i s vyšší cenou ekonomicky efektivní.

Stavební firmy na železnici jsou prakticky vyprodané a nestíhají, proto si mohou dovolit žádat vyšší ceny. „V příštích letech chceme dosáhnout větší stability rozpočtů SFDI s cílem zabránit tak výraznému kolísání v objemu finančních prostředků alokovaných do dopravních staveb“ dodal Hořelica.

Ministr dopravy Dan Ťok už dříve odhadl, že Česko vrátí z dopravních dotací kolem deseti miliard korun. Stát ještě kvůli hrozbě nevyčerpání vymýšlí nové možnosti, jak dotace využít: například na nákup nových vlaků nebo inteligentní dopravní systémy.