Mateřská znamená kupu starostí, ale také docela jiný režim, do větší nebo menší

Mateřská znamená kupu starostí, ale také docela jiný režim, do větší nebo menší míry izolaci od společenského života a vytvoření velmi těsného pouta s dítětem. Návrat do práce bývá těžký, protože představuje velkou změnu. | foto: Profimedia.cz

Nový portál chce nabízet práci ženám s dětmi, na startu váhá

  • 29
Symbolicky na Mezinárodní den žen se v Česku spustil první portál, který má ambice nabízet práci pro ženy s malými dětmi. Ty totiž mají obvykle těžší návrat do práce. Nabídek však zatím inzeruje poskrovnu, zkrácené úvazky chybí a drtivá většina volných míst je pro ženy s vyšším vzděláním a delší praxí.

Portál práce pro ženy první startovací den inzeruje pouze třicet nabídek zaměstnání, a to především v oboru financí v Praze a okolí. Web spustila společnost Agender, založená bývalou šéfkou britské obchodní komory Petrou Janíčkovou. Firma předpokládá, že se do tří měsíců objeví stovky nabídek.

Hledáte práci?

Přes 13 000 nabídek najdete na portálu jobdnes.cz

"Zaměstnávání žen s malými dětmi a starších žen nad padesát let se stává čím dál větším společenským problémem," tvrdí Janíčková. 

V zahraničí jsou podobně zaměřené weby běžné, v Česku jde o novinku, která chce reagovat na aktuální potřeby a zlepšit možnosti žen na trhu práce. Jen 36 procent českých žen s dětmi do šesti let má totiž práci. Česko je v této statistice podle evropského statistického úřadu Eurostat druhou nejhorší zemí EU, podle dat poradenské společnosti Roland Berger je unijní průměr 60 procent.

Hluboko pod průměrem je také podíl zkrácených úvazků, který využívá jen 8,8 procenta žen v tuzemsku. Průměr v EU je téměř 32 procent. Například v Nizozemsku na "půl úvazku" pracuje polovina všech žen.

Nezaměstnanost

Nový tuzemský portál však zkrácené úvazky, po kterých je mezi ženami na rodičovské dovolené i krátce po ní poptávka, zatím nenabízí. Nabídky na plný úvazek cílí na uchazečky s vyšším vzděláním či praxí. Nabídky, které se standardně na pracovních serverech příliš neobjevují nebo je jich málo, jako jsou třeba domácí práce, správa domácnosti, chůvy či hospodyně, zcela chybí.

"Osobně myslím, že pracovní portál, který je orientován výhradně na ženy, nemůže mít nějaký větší efekt než stávající pracovní portály," zapochyboval o novém projektu personalista agentury Axial Marek Strieborny.

Projekt vznikl pod záštitou místopředsedkyně Senátu Aleny Gajdůškové. Podporují ho známé osobnosti, například socioložka Jiřina Šiklová, ředitelka ING Pojišťovny v Česku a na Slovensku Renata Mrázová nebo šéfka kosmetické firmy Mary Kay pro ČR a Slovensko Barbora Chuecos.