Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šrotovné končí, automobilky se bojí propadu zakázek

  4:07aktualizováno  4:07
Zemím, které poskytují šrotovné na nákup nového automobilu, pomalu dochází zdroje peněz. S koncem příspěvku se zároveň začínají objevovat první problémy, které s sebou toto opatření přináší. Výrobci se bojí propadu zakázek, někteří lidé, kteří si auto na šrotovné pořídili, mají zase problémy se splácením leasingu.
Ti, kdo využili výhodných podmínek a auto si koupili, si nové hned tak nepořídí. Automobilky se bojí propadu zakázek.

Ti, kdo využili výhodných podmínek a auto si koupili, si nové hned tak nepořídí. Automobilky se bojí propadu zakázek. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V Německu, kde skončí vyplácení prémie za pár týdnů a dohromady vláda na příspěvek vydá pět miliard eur, se už začínají odboráři v automobilkách bát propouštění a firmy se připravují na méně zakázek. Nové auto si totiž s pomocí šrotovného pořídí dva miliony Němců, kteří tak ale zároveň nebudou v dalších letech kupovat nový vůz.

Například na Slovensku však má šrotovné první "oběti" už teď. Auta nakoupená se šrotovací prémií začínají pár měsíců po mánii, kdy lidé trávili kvůli tisícieurové slevě noci před vrakovišti, plnit autobazary i dražební vyhlášky exekutorů. Jejich majitelé totiž často podlehli výhodné nabídce, aniž si spočítali, zda dokážou nový vůz splatit.

Kolik aut koupených se slevou už museli jejich majitelé prodat, není jasné, jejich počet v nabídce autobazarů rychle roste.

"Zatím je to v řádu jednotek procent, ale předpokládáme, že se tento trend ještě projeví na konci roku, kdy začne mít problémy se splácením víc lidí," uvedla mluvčí slovenské pobočky sítě AAA Auto Erika Hettešová.

Kvůli vyšší nabídce šla dolů i výkupní cena zánovních aut ve slovenských bazarech. "O tomto problému víme. Nicméně i tak si myslíme, že výhody převažují nad nevýhodami, kterými je prodej nových aut do bazarů a neschopnost splácet je," připustil Dárius Bošjak z tiskového oddělení slovenského ministerstva hospodářství.

Země dokonce uvažuje o třetí vlně šrotovného. A dál chce autoprůmysl živit i Německo. I když už podstatně skromněji než dosud. Pro české výrobce aut to není dobrá zpráva – na další obdobě šrotovného v Německu už se nesvezou.

Lidé nezvládají splácet

Vládní strany podle deníku Handelsblatt totiž plánují daňové zvýhodnění pro zaměstnance německých automobilek, kteří si koupí vůz ze své továrny. Ve srovnání se šrotovným by byl efekt menší. Automobilky tímto způsobem prodají jen řádově desítky tisíc vozů ročně a nižší bude i sleva. V Česku se proto na konec německého šrotovného čeká s obavami.

"Očekávám, že dojde k navrácení stavu do doby před zavedením šrotovného. Ovšem s tím rozdílem, že krize se zmírňuje a začnou se vracet standardní zákazníci, kteří šrotovné nevyužili," nastínil předseda Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Například šéf odborů mladoboleslavské Škodovky Jaroslav Povšík v podnikovém odborářském týdeníku mluví v souvislosti s vyčerpáním německého šrotovného o snížení počtu směn a propouštění.

"Jsou to reálné hrozby. Je reálné, že tady může být kolem dvou tisíc lidí ohroženo ztrátou pracovního místa," uvedl.

Z konce vyplácení šrotovného v Německu mají strach i výrobci dílů. "Jsme si závislosti na Německu vědomi. A máme informace od zákazníků, že nemají konec roku jasný," nastínil Oldřich Svoboda, ředitel mohelnického výrobce automobilových světel Hella Autotechnik.

Situace z přelomu roku, kdy se výroba aut propadla o desítky procent, by se opakovat neměla. Na rozdíl od loňska totiž nemají automobilky plné sklady, které by bylo třeba vyprázdnit.

Nicméně konec vyplácení šrotovného v Německu může srazit celou českou ekonomiku zpět do červených čísel. Podle odhadu ekonomů tvořila šrotovným živená poptávka po autech asi 0,3 procenta výkonnosti české ekonomiky ve druhém letošním čtvrtletí.

Tedy přesně objem, díky kterému se země vyhoupla z recese do růstu. Od včerejška se šrotovné nevyplácí ani ve Spojených státech. Tři miliardy dolarů si zájemci o nové vozy rozebrali za měsíc. Automobilky Ford a General Motors kvůli rostoucímu zájmu o nová auta tak zvýšily výrobu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šanghaj, hospodářské srdce Číny
V Číně vypuklo úvěrové šílenství. Lidé si půjčují na bydlení i mobily

Číňané si po krizi zvykli čím dál víc se zadlužovat. A ekonomové varují, že už to nemusí být jen čínský, ale světový problém. Objem krátkodobých půjček z roku...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Zhodnocení 300 procent za půl roku? Bitcoin je investiční terno

Kdo letos 1. ledna investoval do bitcoinu 10 tisíc korun, rozmnožil bezpracně svůj majetek na zhruba 37 tisíc korun. Která banka nabízí takový úrok? Zamýšlí se...  celý článek

Olovnaté sklo tlusté 25 centimetrů. Dokáže odstínit záření (14. května 2014).
Už to jádro musíme postavit, říkají Poláci. Řeší při tom peníze i horníky

Poláci se možná dočkají své první jaderné elektrárny. Hledají totiž náhradu za uhlí, z něhož se dnes v zemi vyrábějí čtyři pětiny elektřiny. Zároveň se ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.