Letos ale Evropané dohromady koupili stále zhruba o pět procent méně aut, než za prvních deset měsíců loni.
To, že zabírá skutečně šrotovné, ukazuje srovnání prodejů v jednotlivých zemích. Na západoevropských trzích, kde vlády šrotované hlavně zavedly, stouply prodeje o 15,8 procenta.
Nejlépe prodávaná autaŘíjnovým vítězem v nárůstu prodejů se stal Nissan, jehož vozy si koupilo v porovnání s loňským říjnem o polovinu více lidí. Velký růst zaznamenala s téměř třetinovým růstem i Škoda Auto, která byla v poslední měsíci premiantem v rámci skupiny Volkswagen. Za celý letošní rok si ale nejlépe vedou se čtvrtinovým růstem Dacia a Hyundai. |
Naopak v nových členských zemích EU spadly téměř o 40 procent. Jediným státem bývalého východního bloku, kde rostly prodeje, je Česká republika. Jde však spíše o statistickou chybu: do prodejů osobních aut se ještě loni touto dobou nepočítaly vozy s mřížkou, ty spadaly do nákladních vozů.
Británie a Německo sílilo, Lotyšsko prodalo minimum
Nejvíce v říjnu stouply prodeje na trzích, které zažívaly loni a letos velké pády. Například ve Velké Británii v říjnu automobilky prodaly téměř o třetinu více aut. V růstu pokračuje i Německo, kde šrotovné znamenalo pro automobilky skutečný boom: za letošní rok tam prodali o čtvrtinu více aut, než loni.
Některé země postižené krizí ale stále hlásí velké propady v řádu desítek procent, například Irsko nebo Island. Největší pád hlásí Lotyšsko s poklesem o více než osmdesát procent.