Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pět let Žaludy, pět let Zeleného. Kdo vedl České dráhy lépe?

  4:05
České dráhy na přelomu tisíciletí a České dráhy současné mají při troše nadsázky společné především jméno a předmět podnikání. Jinak se podnik od dob, kdy jej řídil Dalibor Zelený (1998-2003), výrazně proměnil. A nemalý vliv na to má i v úterý odvolaný Petr Žaluda. MF DNES proto porovnala, jak vypadala situace firmy za vedení Zeleného a Žaludy a co lze od nového šéfa očekávat.

Lokomotiva 163 přezdívaná peršing. | foto: České dráhy

1.
Rostoucí zadlužování a peníze od státu a krajů

Zelený za svoji prioritu považuje zastavení zadlužování Českých drah. To se během působení Petra Žaludy zvýšilo ze 36 na 52 procent, zejména kvůli investicím do nových vlaků. Dluhy však rostly i za Zeleného – z 26 na 41 procent. V roce 2003, kdy se z drah vydělila Správa železniční dopravní cesty, byl dopravce oddlužen. "Dluhy rostly zejména kvůli tomu, že nebyl hrazen rozdíl mezi náklady na osobní dopravu a výnosy z jízdného," vysvětluje Zelený.

Tento problém se Žaludovi podařilo vyřešit – s kraji a se státem uzavřel dlouhodobé smlouvy, které dopravci zajišťují přísun 12 miliard korun ročně. Částku se však dařilo navyšovat i Zelenému, ke konci jeho působení překročila 9 miliard.

2.
Investice do nových vozidel

Za Zeleného měly České dráhy na starosti i rozsáhlé modernizace tratí, proto většina peněz směřovala do nich. Rozbíhaly se nákupy příměstských jednotek CityElefant, v roce 2000 pak Zelený podepsal dodatek ke smlouvě o nákupu pendolin za více než čtyři miliardy korun. V dokumentu se počet dodaných souprav snížil z deseti na sedm. Klimatizované či nízkopodlažní vozy však byly na české železnici vzácností.

Podrobnou infografiku zobrazíte kliknutím

Žaluda v investicích výrazně přidal tempo, miliardové příjmy od Českých drah zpočátku směřovaly zejména ke Škodě Transportation a jejím dceřiným firmám. Později se však do tendrů začali hlásit a uspěli i zahraniční výrobci. Na řadě regionálních tratí tak nyní jezdí moderní vlaky.

Posledním plánem byl nákup dalších osmi dálkových souprav railjet za 2,8 miliardy korun. K tomu se však Zelený staví spíše negativně. "Je potřeba investovat uvážlivě, abychom koupili taková vozidla, která cestující potřebují, tedy abychom koupili raději třeba vozy pro rychlíky na méně vytížených tratích," prohlásil Zelený. Railjety však mohly přinést i zvýšení komfortu na vnitrostátních linkách, protože by se tam přesunuly vozy, místo kterých by nové soupravy jezdily na mezinárodních trasách.

3.
Hospodářský výsledek Českých drah

Na první pohled vypadá hospodaření v éře Petra Žaludy výrazně lépe než čísla, kterých dosahovaly České dráhy pod vedením Dalibora Zeleného. V roce 2008 však výsledku drah výrazně pomohla státní injekce, kterou dopravce dostal za převod části majetku pod Správu železniční dopravní cesty. Účetnictví podniku vylepšila o osm miliard korun.

Za obou ředitelů rostly tržby z přepravy osob. Za Žaludy však dráhy pasažéry lákaly atraktivnějším ceníkem – mezi řadou měst mají speciální tarify a mnozí cestující si tak už nemusí pořizovat slevovou In-kartu, aby dosáhli na lepší cenu. České dráhy mají nyní také výrazně nižší počet zaměstnanců, což znamená miliardové úspory na mzdových nákladech.

4.
Přínos z nákladní dopravy

Udělám si tři měsíce volna, pak uvidím, říká Žaluda rozhovor s Petrem Žaludou čtěte ve čtvrtek, 1. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zatímco dříve nákladní doprava vydělávala a Českým drahám tak alespoň částečně pomáhala zalepit díru ze ztrátové přepravy osob, v posledních letech je v minusu.

ČD Cargo s nástupem krize přišlo o pět miliard na tržbách a vytrvale ztrácí tržní podíl, který se loni pohyboval okolo 75 procent.

Zelený chce opět získat atraktivní zákazníky, problémem však bude útlum v těžkém průmyslu a těžbě uhlí, které mají v přepravě nákladů po železnici významný podíl.

5.
Souboj s konkurencí v osobní dopravě

Konkurence v osobní dopravě byla během šéfování Dalibora Zeleného neznámým pojmem. Od té doby však vyjely na řadu linek mezi velkými městy žluté autobusy Student Agency, předloni spustil dopravce RegioJet ze stejné skupiny soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravskem. O rok později se přidal Leo Express. České dráhy musely zlepšit přístup k zákazníkům, snížit ceny a nabídnout služby jako internetové připojení. Zde nemohou polevit.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...