Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stal jsem se šéfem, zlevněte, nařídil nákupčí Intersparu dodavatelům

  • 262
Nový šéf nákupu Intersparu si nevybíravě řekl dodavatelům papírenského zboží o slevu. Zlevnit zboží měli na požádání proto, že byl jmenován do funkce. Dodavatelé říkají, že něco podobného od konce socialismu nezažili.

Chtěl bych Vás požádat o připravení tabulky s přehledem všech dodavatelů non-food (nepotravinové zboží) tak, aby do této tabulky mohli SOM (manažeři Sparu) doplňovat položky, které nám dodavatel nabídne za speciální cenu u příležitosti mého jmenování. To napsal Jiří Ondečko, nový šéf nákupu nepotravinového zboží firmy Spar ČOS (řetězec nejčastěji vystupuje pod značkou Interspar), svým podřízeným.

Zároveň dodal, že pokud nějaký dodavatel odmítne zlevnit, ať ho v tabulce označí červeně.

Nákupní manažerka následně celý e-mail i s požadavkem na padesátiprocentní slevu z nákupní ceny a minimálně půlmilionový obrat na zlevněnou položku do letákové akce přeposlala dodavatelům. Různým firmám, které do Sparu dodávají papírenské zboží.

Pošta vyvolala velkou odezvu. Firmy jsou dle svých slov sice zvyklé na ledacos, ale s požadavkem na zlevnění "u příležitosti jmenování" se prý ještě nesetkaly.

Dodavatelé se e-mailu smějí

"Takovou nabídku jsem samozřejmě odmítl, protože se jedná o velmi nestandardní požadavek. Něco obdobného jsem za svoji třináctiletou praxi v obchodu firmy nezažil u žádného odběratele," uvedl jeden z oslovených šéfů.

"Tím mailem se bavíme. Je to takový návrat o dvacet let do socialismu," dodal manažer jiné firmy.

Všichni pochopitelně odmítají mluvit na jméno, protože mají obavy z pomsty nového nákupního šéfa Sparu. A dodávají, že se dá sice z e-mailu dělat legrace, ale poloviční sleva na zboží za půl milionu může být pro malé firmy dost bolestivá.

Spar oslovený MF DNES tvrdí, že šlo o nedorozumění v interní komunikaci, která se neměla dostat ven. "Uvědomujeme si, že takto vytržená z kontextu se může jevit jako zavádějící," uvedla mluvčí firmy Martina Kloudová. Podle ní se jedná o neprofesionální formulaci ze strany nákupčího a společnost Spar nad tím projevila lítost.

"Pokud by tam místo u příležitosti jmenování bylo napsáno u příležitosti třeba spojení nákupu Spar a Makra, tak by to nikomu nepřišlo divné a všichni by na to přistoupili," komentoval případ jeden z obchodníků, který v něm nefiguruje, ale trh zná. Naráží tak na běžnou praxi, při níž firmy dobrovolně na letákové akce přistupují a kromě slevy se ještě podílejí na nákladech na akce. Obvykle mají na výběr, byť "červené označení v tabulce" při nevyslyšení výzvy mnohé straší.

Mezi dodavateli (hlavně českými výrobci) a nákupčími obchodních řetězců zuří věčný boj. Vzájemně se obviňují z toho, kdo má vyšší marže, kdo může za zdražování, kdo má nad kým větší moc. Výrobci hovoří o nenasytných řetězcích, které je nutí prodávat pod náklady (proto prý musí být jejich výrobky často tak ošizené), zatímco samy mají obří marže, řetězce zase kontrují velkou silou dodavatelů a kartelovými dohodami, které spolu výrobci při zdražování prý uzavírají.

Obchod je obchod a každá transakce je jiná. Místo závěrů a oficiálních prohlášení je lépe hlídat jednotlivé střípky. Jako třeba tento.