Společnost Starbucks se s kritikou potýkala od samého počátku, kdy v roce 2000 začala v Zakázaném městě nabízet svou kavárnu. Proti se ozvala média a muzeum, které památku spravuje, zvažovalo, zda firmě neodejme povolení. Starbucks pak v minulých letech sundala z provozovny svá kulatá zelená loga.
Kampaň proti Starbucks vyvrcholila letos poté, co známý moderátor státní televize Žuej Čcheng-kang prohlásil, že kavárna americké firmy "uráží velebnost Zakázaného města a pošlapává čínskou kulturu".
Na webu se od té doby proti kavárně podařilo shromáždit asi půl milionů podpisů.
Pekingské úřady řetězci nabídly, že může v Zakázaném městě zůstat, pokud dá provozovně neutrální označení "kavárna" a bude nabízet i domácí nápoje a výrobky. To ale firma odmítla a v pátek kavárnu zavřela.
Kavárna Starbucks byla umístěna uvnitř palácového komplexu, kde ale řadu jiných kaváren a jídelen už provozuje vedení místního muzea. Na vnějších nádvořích palácového města nabízí své zboží řada stánků s tretkami a nápoji a je zde dokonce i provizorní basketbalové hřiště.
"Nemám se Starbucks problém, protože všechny ty ostatní kavárny už z toho trochu udělaly komerci," řekl agentuře Reuters Wu Chaj-jing, který do Pekingu přicestoval, aby ukázal palác svému sedmiletému synovi.
Starbucks má v zahraničí na 3000 kaváren, z toho v Číně 239. V nejlidnatější zemi světa je řetězec tak populární, že řada konkurenčních kavárenských sítí má logo tak či onak podobné logu firmy ze Seattlu. Společnost se také chystá otevřít kavárny v Česku. - více zde