Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Staré pantografy mizí z pražských tratí, ešusy vytlačují žabotlam

  15:05aktualizováno  15:05
Jedna z ikon české železnice, příměstský pantograf řady 451, vyklízí pozice moderní konkurenci. Další ústup ze slávy nastal v neděli se začátkem nového jízdního řádu. Staré pantografy, zvané podle profilu "žabotlamy", přestanou jezdit v Praze a okolí ve víkendovém provozu. Nahrazují je moderní soupravy City Elefant, přezdívané "ešusy".

Soupravy City Elefant nahrazují staré lokomotivy. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

"Je to další zlomová událost, poté co žabotlamy skončily před pár lety na spojení Praha - Kolín - Pardubice," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Staré pantografy jsou tak potřeba pouze pro zvýšený provoz v pracovní dny. Podle Šťáhlavského jejich éra definitivně skončí asi za dva roky. Pak už je bude možné vidět jen jako mimořádné náhrady ve špičkách.

Pantografy s nadčasovým designem, někdy zvané také Emilka, budou příští rok dožívat především na trati Praha - Benešov, k vidění budou také na kolejích do Berouna a objeví se na některých spojích směrem na Kralupy nad Vltavou.

Dráhy stále mají přes 40 těchto strojů, potřeba je však pouze 23 souprav.

 

Řada 451, PantografŘada 451, Pantograf. Staré lokomotivy ustupují novým soupravám.

"Panťáky" jezdí především na tratích pražské aglomerace a středních Čech, do provozu byly nasazeny počátkem 60. let. "Ve své době znamenaly naprostou špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu," říká odborník na železnici a bývalý ředitel železničního muzea Karel Zeithammer.

Výjimečný prý byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Nastupování a vystupování urychlili konstruktéři snížením dveří na úroveň nástupiště.

"Samotná skutečnost, že se ta vozidla udržela v provozu do dnešních dnů, je v podstatě zázrak. Drží krok se současným grafikonem a dodržují současné jízdní doby. Že přežily v provozu téměř 50 let zaslouží smeknutí," řekl Zeithammer.

Konec starých pantografů ho však nemrzí, neboť jak říká, každé technické dílo má svůj počátek a konec. "Vlaky co je nahrazují, jsou o několik řádů dál," uzavřel.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.