Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

  14:40aktualizováno  14:40
Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku, | foto: AP

Zřícený Airbus A320 byl jedním z nejstarších strojů této řady, poprvé vzlétl v roce 1990. Podle leteckého publicisty Martina Velka je moc brzy na hodnocení toho, co se stalo, nicméně stáří stroje samo o sobě nic neznamená.

Pád airbusu ve Francii

„Věk není parametr. Samozřejmě, že statistika praví, že se to věkem může zhoršovat a spíš se může něco pokazit,“ uvedl. „Létají dakoty i B52, které jsou pronikavě starší než jejich piloti. O věku to tedy není,“ dodal.

Podle BBC neměly aerolinky Germanwings dosud žádnou nehodu. Jejich airbusy byly v průměru něco přes devět let staré. Výjimkou byl právě stroj, který se zřítil v Alpách. Tomu bylo 24 let.

„Velmi pravděpodobně je to vůbec první nehoda nízkonákladového letadla v Evropě,“ řekl iDNES.cz analytik Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Jan Rychnovský.

Lufthansa, která Germanwings vlastní, přitom patří podle serveru AirlineRatings.com do žebříčku deseti nejbezpečnějších leteckých dopravců na světě. Od roku 1993 neměla žádnou smrtelnou nehodu.Podle společnosti PwC tvoří nízkonákladové aerolinky více než čtvrtinu světového leteckého byznysu. Statisticky letecké nehody podle Velka nemají vliv na ekonomiku aerolinek a tak tomu bude i v tomto případě. „Je to levnější, takže s nimi poletíme,“ shrnul.

Fotogalerie

Méně závažnou nehodu měl z nízkonákladových aerolinek například irský Ryanair v roce 2008. Boeing 737-800 z jeho flotily, který letěl z Frankfurtu, musel po srážce s ptáky nouzově přistát v Římě. Při přistání si poškodil podvozek, oba motory a část zadního trupu. Dva členové posádky a osm cestujících skončilo v nemocnici s lehkým zraněním. Kvůli nehodě se letiště uzavřelo na 35 hodin.

Společnost Airbus vyjádřila v tiskové zprávě upřímnou soustrast všem pozůstalým obětí letu 4U 9525. Společnost potvrdila, že havarovaný stroj dodala německým aerolinkám v roce 1991. Od té doby mělo letadlo na kontě přibližně 58 300 letových hodin na 46 700 letech. Technici výrobce jsou připraveni pomoci francouzským úřadům s vyšetřováním.

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů. První exemplář tohoto typu začal létat v roce 1988, ke konci února jich po celém světě operovalo téměř 6 200.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.