Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky drah omládly o dva roky díky rekordním nákupům za osm miliard

  11:40aktualizováno  11:40
Vozový park na české železnici prošel největším omlazením za poslední roky. České dráhy loni nakoupily a převzaly nové či modernizované vlaky v hodnotě 7,7 miliardy korun.

Jedním z nových vlaků Českých drah je i polská motorová jednotka RegioShark. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nové vlaky Českých drah

  •  lokomotiva 380 (zkušební provoz) - 4 kusy

  •  RegioPanter (ř. 440, 640, 650 – zkušební provoz) 5 jednotek  - 14 vozů

  •  CityElefant (řada 471)  6 jednotek – 18 vozů

  •  RegioShuttle RS 1 (řada 840 a 841)  - 21 vozů

  •  RegioShark (řada 844 – zkušební provoz) 6 jednotek – 12 vozů    

Průměrný věk vozového parku Českých drah tak loni klesl o dva roky na 23,4 roku. Omlazení vozového parku bylo loni větší než za rok 2011, kdy stáří kleslo o 18 měsíců. Částečně je to však kromě investic i hra čísel: České dráhy vyřadily kolem čtyř stovek nejstarších vozů a lokomotiv, současně však koupily 242 nových vozů a lokomotiv.

Loňská částka za nové vozy je rekordní v historii drah, v roce 2011 dráhy převzaly nové vlaky za 5,3 miliardy korun.

Některé úpravy ovšem průměrný věk nevylepší. Například revitalizací rychlíkových vozů, kdy se pouze mění okna, potahy a nátěry, se jejich stáří ve statistikách nezlepší. Naopak například přestavba klasických motoráků řady 810 na jednotky Regionova se už považuje za výměnu za nové vozidlo.

"Vedle modernizací byly zahájeny také dodávky zcela nových souprav pro regionální dopravu, jako jsou jednotky z rodiny RegioPanter nebo motorové soupravy RegioShark," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Průměrné stáří vlaků se výrazně liší podle regionů.

Modernizované vlaky ČD

  •  Bezbariérový vůz pro dálkové vlaky Bbdmgee236 - 15 kusů
  •  Osobní vůz pro motorové vozy Bdtn757 - 22 kusů
  •  Restaurační vozy WRmee(61) a WRmee816 - 13 kusů
  •  Motorová jednotka 814 36 jednotek – 72 vozů 
  •  Motorový vůz řady 842 - 22 kusů
  • Motorové lokomotivy 750 - 5 kusů
  • Řídicí vůz řady Bfhpvee295 - 24 kusů

Cestování vlakem je díky velkým investicím čím dál pohodlnější, což se projevuje i na nárůstu počtu cestujících. Čím dál častější je například klimatizace, nízkopodlažní nástup nebo zásuvka. Kvůli novým vozům se však dráhy současně rekordně zadlužily. Během čtyř let objem dlouhodobých závazků stoupl na dvojnásobek (více k tématu najdete například zde).

"Společným charakteristickým prvkem pro zcela nová vozidla jsou moderní světlý a přehledný interiér, nízkopodlažní uspořádání, bezbariérový přístup včetně WC, moderní audiovizuální informační systém, dveře snadno ovládané prostřednictvím tlačítek a za jízdy bezpečnostně blokované," upřesnil Šťáhlavský.

Tempo dodávek nových vlaků letos částečně zpomalí, dráhy získají letos hlavně nové jednotky RegioPanter od Škody Vagónka a motorové vlaky RegioShark od polské Pesy. Dráhy získají do provozu ještě několik jednotek City Elefant, dobíhat budou také dodávky modernizovaných vozů pro dálkové vlaky. K nárůstu dojde znovu příští rok, kdy Siemens začne dodávat vysokorychlostní soupravy Railjet.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.