"Jejich průměrný věk převyšuje 47 let, na nádraží pomalu neuvidíte mladého strojvedoucího," říká náměstek šéfa drah pro personalistiku Milan J. Ruttner.
Najít nové zájemce není nijak lehké – třeba požadavky na zdravotní stav sami strojvedoucí s oblibou přirovnávají k nárokům na piloty letadel: bezchybný zrak a sluch, psychologické testy, dlouhý seznam nemocí, které se u nich nesmějí vyskytovat, a další.
strojvedoucí musí...– být starší 21 let Pramen: vyhláška min. dopravy |
Ta podle jeho slov jako jediná v Česku v uplynulých letech nepřerušila výuku studentů v oboru strojvedoucí.
Tento obor ale nyní zažívá malou renesanci – i proto, že dráhy rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních středních škol. Když se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat u drah, firma jim kromě jiného zaplatí internát či přispěje dvěma tisícovkami kapesného měsíčně.
Přijdou první Slováci
Pouze tuzemští studenti prý však dopravci stačit nebudou. Dráhy se proto poohlížejí po nových tvářích v zahraničí.
Do konce roku nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího stovka mladých Slováků, další plány směřují ještě více na východ. "Plánujeme hledat lidi i na Ukrajině, kde je dostatek dobrých škol," uvedl Ruttner.
S Ukrajinci ho však čeká práce navíc – naučit je dobře česky. "Ideální by bylo, kdyby se tak dělo už v průběhu jejich studia," zamýšlí se Ruttner. Ukrajinské strojvedoucí však nechce mít jen jako námezdní pracovní sílu, podle jeho plánů by měli přesídlit do Česka natrvalo.
Podmínky pro ukrajinské mašinfíry by měly být totožné s tím, co nabízejí dráhy Čechům. Nástupní plat by se podle Ruttnera měl pohybovat kolem dvaceti tisíc hrubého. Průměrná mzda strojvedoucího na drahách převyšuje třicet tisíc korun, avšak včetně peněz za přesčasy a různé příplatky.
Ukrajinci se však na stanoviště českých lokomotiv neusadí dříve než za několik let. Projekt je teprve v přípravě, vychovat strojvedoucího navíc trvá dva až tři roky.
"Teprve po všech kurzech a výcvicích nastoupí třeba na nějakou lokální trať. Než začne jezdit na dálkových vlacích, tak to může trvat i pět let," popisuje Ruttner. Pro každou trasu, po které jede, totiž strojvedoucí musí absolvovat speciální výcvik.
Dráhy počítají také s tím, že jim část zaměstnanců přetáhne konkurence. S nabídkou na provozování regionální dopravy obchází jednotlivé kraje firma Student Agency.
"Předpokládáme, že minimálně ze začátku by naši strojvedoucí pocházeli z řad bývalých zaměstnanců drah, později bychom si ale rádi vychovávali vlastní lidi," říká Jan Paroubek, provozní ředitel firmy pro železniční dopravu a bývalý strojvedoucí.