Staropramen polkne miliardy

Pražské pivovapod novým majitelem Interbrew čeká ozdravná kúra, která nemá v oboru obdoby. Belgičané jsou totiž za léčení Staropramenu spol. připraveni utratit tři miliardy korun. "Tím snad dáváme dostatečně jasně najevo, že to s firmou myslíme vážně," říká čerstvý generální ředitel Pražských pivovarů Tony Desmet, který hlavního akcionáře Praze zastupuje. "Tato obrovská suma má dva úkoly. Zbavit společnost starého zadlužení a poskytnout jí dostatečné množství provozních peněz k dalšímu rozvoji," doplňuje Desmet.

Interbrew se musí vypořádat s velkými ztrátami pivovarů - jen v loňském roce byl jejich propad 789 milionů korun. "To má na svědomí především změna účetních metod, která nepříznivě ovlivnila hospodářský výsledek pivovarů o 471 milionů korun," tvrdí Desmet. Jinak by Pražské pivovaskončily obdobně jako loni, se ztrátou 318 milionů.

Ozdravná kúra, kterou musí ješschválit akcionáři na mimořádné valné hromadě v dubnu letošního roku, bude mít dva kroky. Nejprve společnost sníží základní jmění z 1,7 miliardy korun na 429 milionů a následně jej navýší o tři miliardy korun.

Podle zástupců vedení Staropramenu by finanční očistec neměl narazit na odpor malých akcionájako dříve, kdy podobné snahy minulého majitele - britského Bass Brewers - zastavili menšinomajitelé. Belgičané totiž dnes ovládají 97 procent Pražských pivovarů. Od Bassu získal Interbrew necelých osmdesát procent akcií Pražských pivovarů a dalších asi sedmnáct při povinném odkupu od drobných akcionářů.

Jednu akcii vykupoval nový majoritní vlastník za 65 korun, když na burze tehdy stály kolem padesáti korun. Restrukturalizaci Pražských pivovarů podpoří Interbrew novou reklamní kampaní Staropramenu.

"I my pocházíme z malé země s dlouhou pivovarnickou tradicí, proto máme úctu k regionálním značkám, které podporujeme," říká Desmet. Pro český trh si Interbrew vybral tři základní značky, které bude preferovat: Staropramen, Braník a Ostravar. "Ostatní značky jako Měšťan či Vratislav zůstanou, ale mají význam pouze pro jejich loajální zákazníky," vysvětluje Desmet.

Důvodem, proč se mezi hlavní značky, vedle stále rostoucího Staropramenu, dostal i Ostravar jako regionální značka, je jeho dvouprocentní růst v loňském roce.
Speciální piva z produkce Pražských pivovarů, jako například Kelt nebo Velvet, chce Interbrew zachovat. "Mají sice v Česku jen dvou- až pětiprocentní zastoupení, ale to obnáší osm set tisíc hektolitrů. To není nezajímavé," míní Desmet.

Vlastní značky Interbrew zatím Praze nutit nebude. "Samozřejmě že vyzkoušíme, jaký by o ně byl zájem, ale přímo vařit je tu rozhodně od začátku nehodláme," tvrdí Desmet. "Podporujeme produkci místních značek s jejich regionálními odlišnostmi," dodává.

Skupina Interbrew, jedna ze tří největších na světě, je známa svým rozšiřováním prostřednictvím nejrůznějších akvizicí a fúzí. Předloni prodala zhruba 55,7 milionu hektolitrů piva s provozním ziskem 418,8 milionu eur. Belgická společnost vznikla v roce 1987 a vlastní pivovary ve dvaadvaceti zemích světa.