Start letadla už hrnek neshodí

"Á boeing 737," mohl znalecky říkat ještě začátkem října školák v Jenči podle toho, jak se rozechvěla okna jeho školy. Teď už by to měl mít s rozpoznáváním letadel podle hluku složitější. Obec Jeneč byla poslední z míst blízkých letišti v Ruzyni, kde Česká správa letišť zabudovala zvukotěsná okna.

"Vždy v určitém místě začínáme školami a zdravotními zařízeními, ostatní následují," říká Eva Říhová z České správy letišť.

Letiště ročně investuje do protihlukových opatření v určeném okolí přistávacích a startovacích tras letadel zhruba šedesát milionů korun. Tolik mu ukládá vyhláška.

Ruzyňské letiště musí dodržovat mezinárodní předpisy. Ty mu například ukládají, že v sezoně nesmí přistávat a startovat více než pět set letadel za den. Praha dosahuje zhruba úrovně 360.

Teprve po překročení této hranice by správa letišť musela buď rozšířit okruh, kde bude montovat zvukotěsná okna, nebo omezit provoz.

To už v nočních hodinách dělá a od deseti hodin večer do šesti do rána mohou přistávat jen letadla s nejnižší hlučností. Za hodinu navíc mohou přistát i odletět jen tři letadla.

Aby do Prahy létaly jen modernější a tišší stroje, vybírá letiště poplatky za "rámus". Ty nejhlučnější zaplatí za jednu tunu letadla přes sto korun, ty nejtišší sedmnáct.

Například Boeing 737 váží okolo 65 tun, Tu-154 sto tun. Od roku 1996, kdy začalo letiště poplatky rozlišovat, vzrostl počet tichých letadel ze čtvrtiny na polovinu všech letů.