Peníze krajům zaručuje memorandum o podpoře krajů, které vyjednal bývalý premiér úřednické vlády Jan Fischer. Kalousek začátkem května uvedl, že dohoda mezi kraji a Fischerovou vládou není právně závazná a že je připraven dotace zrušit nebo výrazně omezit.
Kraje reagovaly prohlášením, že jsou připraveny vymáhat plnění dohody soudně. Kalousek nakonec slíbil zachovat dotace v původní výši, pro příští roky ale plánuje vládě navrhnout redukci dotace krajům o 600 milionů na dvě miliardy korun ročně.
"Memorandum nelze považovat za pouhé prohlášení či politickou dohodu, neboť jeho účastníci se nepochybně chtěli zavázat ke vzájemnému plnění, a to v rovině právní," uvedlo ministerstvo dopravy v předkládací zprávě pro vládu. Podle ministerstva dopravy je dotace pro letošní rok navíc zahrnuta přímo v rozpočtu, z čehož je zřejmé, že její poskytnutí je povinností plynoucí přímo ze zákona.
Odbory varovaly před propouštěním
Na krácení dotací si stěžovali zejména dopravní odboráři, podle nichž hrozilo radikální omezování dopravní obslužnosti a následné propouštění některých zaměstnanců Českých drah. Údajně by kvůli takovémuto výpadku ve financování mohlo dojít k redukci regionálních spojů až o třetinu.
Rozdíl mezi platbami krajů a skutečnými náklady na poskytování dopravní obslužnosti v roce 2009 podle Českých drah činil tři miliardy korun a dopravce je hradil z příjmů z nákladní dopravy a z prodeje majetku.