Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chystá šrotovné na nákup elektroaut i vozů na plyn

  8:12aktualizováno  10:41
Na ministerstvech vzniká plán na šrotovné, které by zlevnilo lidem a firmám nákup ekologických aut. Dotaci v řádu desítek tisíc korun má být možné získat od poloviny příštího roku. Vyšší částkou chce stát motivovat nákup podstatně dražších elektroaut.

(ilustrační snímek) | foto: Tesla Motors

O připravované dotaci informovaly Hospodářské noviny. O přesných podmínkách nyní jednají ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu. Dotace na elektroauta už fungují v některých zemích, například v USA, ve Francii či Švédsku.

Program připravuje Ministerstvo životního prostředí, které si od něj slibuje snížení velkého počtu starých neekologických aut. Průměrné stáří vozidel v ČR bylo ke konci loňského roku 14,5 roku. Na celkovém objemu emisí oxidů dusíku a uhlovodíků se vozidla starší deseti let podílí více než 70 procenty.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

O tom, jak vysoký příspěvek lidé a firmy získají, se stále jedná. Z výsledků průzkumu STEM, který si nechal resort vypracovat, to vypadá, že by u elektromobilů mohl jít až o částku v řádu stovek tisíc. Sto tisíc korun by podle průzkumu přimělo k nákupu elektroauta 12 procent lidí, u vozů na CNG by k jednoznačné motivaci pro 26 procent lidí stačila částka 70 tisíc korun.

Dotace by byla určena pro veřejnost, živnostníky (OSVČ) a malé firmy do padesáti zaměstnanců, vyplývá z materiálu MŽP. Podporován má být nákup dodávek i osobních aut do 3,5 tuny, podmínkou ale bude ekologická likvidace vozu kategorie euro 0 až euro 3 včetně.

Zastropována bude i maximální cena kupovaného auta, aby se nepořizovaly luxusní vozy.

Fotogalerie

Ministři podle HN opustili původní představu, že by byl příspěvek na auta na stlačený zemní plyn (CNG) i na elektromobily stejný, a to 40 tisíc korun.

Rozdíl mezi cenou vozů s klasickým pohonem a aut na elektřinu je totiž výrazně vyšší než cenový rozdíl běžných aut a vozů na CNG. Ministr životního prostředí Richard Brabec také listu řekl, že zemní plyn není obnovitelný zdroj, a chtěl by tedy urychlit hlavně rozvoj dopravy na elektřinu.

Program má být hrazen z poplatků za převod starších neekologických aut, ale celková částka na státní příspěvky ještě není známa.

Řada lidí z autoprůmyslu i politiky chystaný plán kritizuje. „Šrotovné považuji za nesmysl. Je to další dotace, kterých máme v různých oblastech našeho hospodářství tolik, že to naší ekonomiku vážně poškozuje. Každá subvence pokřivuje trh, protože se kvůli ní produkují a kupují produkty, které by za normálních okolností u spotřebitelů neuspěly, nebo by uspěly v menší míře,“ řekl iDNES.cz ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Návrh kritizují i odbory.

Přijde po krizi první šrotovné?

Podle loňské studie The International Council on Clean Transportation funguje dotace na elektromobily a hybridy v řadě zemí, například v USA, Francii, Japonsku, Švédsku, Velké Británii a Číně. Z těchto jmenovaných zemí nejvíce přispívá Čína (7 200 eur) a Francie (max. 7 000 eur).

Šrotovné na elektromobily, které se nejvíce podobá chystanému modelu v Česku, je ve Francii a ve Španělsku. I se započtením příspěvku na nápravu je možné ve Francii na elektromobil získat až 10 tisíc eur, tedy přes 270 tisíc korun.

Pokud program projde, bude to vůbec první šrotovné, které se v tuzemské praxi realizuje od začátku finanční krize v roce 2007. Šrotovné s příspěvkem 30 tisíc korun na pořízení nového vozu a 60 tisíc korun na pořízení elektromobilu už sice schválila v roce 2009 úřednická vláda Jana Fischera, ale nikdy se neaktivovalo.

Dočasná vláda nechala rozhodnutí na dalším kabinetu, mezitím se však situace na trzích vylepšila. Stát tehdy vyčlenil na šrotovné 2,5 miliardy korun. Tehdejší zákon omezoval nákupní cenu u elektromobilů na 700 tisíc korun.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.