Investice do splavnění Labe je podle expertů nutná jen u Ústí nad Labem.

Investice do splavnění Labe je podle expertů nutná jen u Ústí nad Labem. | foto: Michaela Mysha Košťálová, iDNES.cz

Stát chce investovat miliardy do projektů splavnění řek

  • 86
Stát sice nemá peníze na stavbu nových silnic, ale ve své kase nejspíše najde na příští rok miliardy korun na to, aby jednou mohly plout výletní lodě z Mělníka až do Českých Budějovic, nebo na zvedací most v Kolíně. To vše s vydatnou pomocí evropských fondů.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) bude mít dokonce příští rok na prostavění dvakrát tolik peněz než loni. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury – podle návrhu na příští rok prostaví ŘVC celkem 2,27 miliardy korun. Státu přitom chybějí desítky miliard na nové silnice, kvůli kterým se chce dále zadlužit.

"Je tam hodně projektů z evropských peněz, ty se stavět budou. Pokud jde o akce placené jen z národních zdrojů, ty se stavět nezačnou," tvrdí šéf Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Jaroslav Krauter.

Rozpočet SFDI ještě není definitivní, musí ho schválit vláda a poslanci, většinou se však návrhy od reality příliš neliší.

Experti: Smysl má jen splavnění Labe

U lidí z oboru vyvolává navýšení rozpočtu na vodní dopravu, jejíž podíl na celkové dopravě nákladu v Česku nepřesahuje ani procento, velké rozpaky.

"Pokud se má někde šetřit, tak zde. Pro Česko není lodní doprava prioritní," míní František Lehovec z Fakulty dopravní ČVUT. Podle posledních dostupných dat z roku 2007 se loděmi dopravilo dvěstěkrát méně nákladu než po silnicích a osobní doprava prakticky neexistuje.

"Chápal bych peníze do splavnění Labe od Ústí nad Labem. Vše ostatní mi přijde jako pitomost. Dělá to na mě dojem, že se tam ulévají někde peníze," podotkl Jiří Petrák, šéf poradenské firmy MottMac-Donald, která v Česku v minulosti upozornila například na vysoké ceny dálnic.

Za zdvojnásobením rozpočtu stojí především velká akce v Kolíně. Železniční most přes Labe tu zcela vymění a postaví nový za 1,2 miliardy korun.

Důvod? Most je příliš nízký a nedovoluje průjezd větších lodí. Jenže ŘVC nemá k dispozici statistiku, kolik lodí v Kolíně ročně projede, a tudíž ani nesleduje, zda je taková stavba, na niž z více než poloviny přispěje Evropská unie, vůbec nutná.

Jeden most na Labi se už přitom nedávno zvyšoval – v Nymburce vyšla celá rekonstrukce jen na devadesát milionů korun. Podle mluvčího ŘVC Václava Straky jde o neporovnatelné stavby. "Most v Nymburku je o padesát let mladší. S ohledem na současný technický stav kolínského mostu nebylo možné zvolit jiné řešení," uvedl Straka.

Nepůjde přitom o kdejaký most. Most bude možné v budoucnu vybavit i zdvižným mechanismem, který umožní proplutí až sedm metrů vysokých lodí. "V případě dokončení výrazně omezí kapacitu nejvytíženější železniční trasy Kolín – Nymburk – Děčín pro nákladní dopravu," podotkla poslankyně Věra Jakubková, která je v dozorčí radě SFDI.

O miliardovou zakázku soutěžily v době, kdy si stavebníci začínají stěžovat na nedostatek práce, jen dvě firmy. Jméno poraženého soutěžícího odmítá ŘVC sdělit, zakázku získalo sdružení firem Viamont DSP, Eurovia CS a EDS Holding.

Především ze státních peněz má příští rok pokračovat kontroverzní projekt splavňování Vltavy. Jeho cílem je plavba výletních lodí po Vltavě z Mělníka až do Českých Budějovic.

Zatím nejvíce se staví kolem Českých Budějovic a příští rok mají jít peníze na to, aby mohly výletní lodě plout až do Týna nad Vltavou. Za stamiliony korun vznikne například v Hluboké ochranné přístaviště, kam by se mohly lodě uchýlit v době povodní. "Je to pro podporu cestovního ruchu," vysvětlil Straka.

Ještě větší investice chystá ŘVC na dvou přehradách – Orlíku a Slapech. Tady mají vzniknout výtahy, které lodě vyzvednou přes úroveň hrází obou přehrad Vltavské kaskády. Opět půjde jen o výletní lodě.