(Ilustrační fotografie)

(Ilustrační fotografie) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Správa železnic chce modernizovat nádraží. Část kanceláří nabídne úřadům

  • 20
Nekonečný příběh s převody tuzemských nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) má další pokračování. Správa se už rok připravuje na to, že bude nádraží vlastnit, ale stále je nemá. Příští týden má převod schválit vláda, zbývá „jen“ souhlas Českých drah. Část budov chce přitom nabídnout úřadům.

„Jsme plně připraveni provést převod a nádraží si vzít do správy,“ potvrzuje náměstek generálního ředitele SŽDC Tomáš Drmola. Podle něj je reálný termín 31. březen 2016.

Nejhezčí nádraží roku 2015

Když mluví o nádražích, raději používá výraz dům, aby tím ukázal, že nejde jen o budovu pro železnici, ale i jiné účely. Na SŽDC by v rámci transakce mělo přejít celkem 1 574 budov, z toho 1 051 nádraží. Zbytek jsou menší stavby, ve kterých je například zabezpečovací zařízení. SŽDC slibuje, že ani jedno nádraží nehodlá bourat. „Máme teď jasnou metodiku, podle které budeme vybírat nádraží na rekonstrukce. Neříkáme ale, že budeme všechna opravovat, u některých to nebude mít smysl,“ tvrdí Drmola.

U správce české železnice je vytipováno už 61 nádraží, která mají projít modernizací v první vlně. Seznam je zatím tajný, na opravy má přispět Evropská unie. Právě možnost dotací byla jedním z důvodů převodu.

Drmola nechce uvést ani odhady rozpočtu na opravy. Je však jisté, že půjde o miliardy korun. „Jednotlivé projektové dokumentace jsou v různých stupních rozpracovanosti, existují dokonce projekty, u kterých jsou hotové rozpočty. Jenže v některých případech jde o rozpočty staré deset let,“ vysvětlil Drmola.

Nádraží jsou příliš velká a mají neobsazené kanceláře

Problémem řady nádražních budov je jejich velikost. Pro dnešní dobu jsou zbytečně rozlehlé a mají často několik pater neobsazených kanceláří. Proto chce v některých městech SŽDC oslovit úřady, zda by se nechtěly na nádraží s kancelářemi přestěhovat.

„Je to krok k tomu, aby nádraží více žila. Na řadě míst je to i pro občany výhodnější, že se na úřad dostanou rychleji,“ dodal Drmola. Tam, kde to bude možné, chce správa rozšířit parkovací místa, protože čím dál více lidí jezdí na vlak autem. Na nádraží by pak měla být alespoň základní nabídka služeb.

SŽDC zároveň od Českých drah přebere desítky tisíc nájemních smluv na prostory na nádražích, které chce postupně přesoutěžit. Právě to je podle informací MF DNES důvodem, proč část lidí z Českých drah s převodem nesouhlasí a snaží se ho oddalovat. Ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že nechápe, proč se vše tak protahuje, když impulz na převod vyšel od drah.

Přesoutěžení čeká také smlouvy na služby, například úklid. Správa u nich bude preferovat dlouhodobé kontrakty. V praxi by to mělo znamenat například konec heren na nádražích. „Nebudeme podporovat aktivity, které by přitahovaly problémy. Nové smlouvy na herny už v poslední době neuzavíraly ani České dráhy,“ dodal Drmola. Nechce, aby nádraží byla „mucholapkami na živly“, za chybu označuje v minulosti zrušení drážní policie.

V balíku převáděných nemovitostí chybí brněnské nádraží a pražské Masarykovo, naopak na SŽDC přejde i hlavní nádraží nebo jedna z hlavních ostud české železnice, pražské smíchovské nádraží.