Často se stává, že prodejce při kontrole České obchodní inspekce zmizí a ke zboží se nehlásí, navíc ani nemá označený vlastní stánek.
Odhaduje se, že trhovci díky tomu řádně neplatí daně a stát ročně přichází o miliardy korun. Škodné jsou i firmy jako Nike, Adidas, Puma či Hugo Boss, jejichž zboží se nejčastěji napodobuje.
Přísní inspektoři
Obchodní inspekce, která spadá pod ministerstvo průmyslu, letos kontroly zpřísnila. Od ledna do září už provedla 1500 kontrol na tržištích po celé zemi a zabavila při nich 640 tisíc výrobků za 650 milionů korun. Šlo převážně o padělaná cédéčka či videokazety.
Je to daleko více než loni, kdy v rukou kontrolorů skončily věci za 353 milionů korun. A jen letos v říjnu inspekce provedla dalších 81 kontrol, zabrala téměř 17 tisíc padělků a napodobenin za 22 milionů korun. Cena se počítá, jako kdyby šlo o originály.
"Výsledky kontrol jsou skutečně hrozivé. Pouze kontroly však problém neřeší. Proto hledám řešení změnou legislativy, která dnešní stav umožňuje," řekl ministr Milan Urban.
Dodal, že podle připravované novely zákona by prodávající musel trvale označit stánek obchodním jménem a identifikačním číslem. Zároveň by majitelé tržnic měli vést evidenci všech prodávajících.
Pokud zákon bude schválen, obě opatření podle Urbana výrazně zlepší identifikaci obchodníků, kteří prodávají padělané zboží. Pomůže to také lidem, kteří budou chtít koupené zboží reklamovat. "Nechceme zrušit tržiště a levný nákup, ale ať se dodržují pravidla hry," dodal.
Zbavit se šedé ekonomiky
Urban uvedl, že novela zákona je součástí vládního tažení proti šedé ekonomice, která podle odhadů ministerstva dosahuje 20 procent hrubého domácího produktu státu.
"Je jasné, že na stánkovém prodeji unikají daně. Jestliže musí platit daně podnikatelé v kamenných obchodech, proč by je neměli platit ti v tržnicích," zdůraznil Urban.
Podle ředitele obchodní inspekce Jiřího Pěkného je nyní v Česku zhruba 20 tisíc stánků zahraničních prodejců, kteří zákon porušují nejčastěji. "Odhad finančních ztrát pro stát přesahuje magické číslo deset miliard korun," řekl Pěkný na tiskové konferenci.
Té se poprvé účastnili i zástupci vietnamské ambasády, protože právě vietnamští prodejci jsou u nás nejčastějšími zahraničními trhovci. Inspekce přitom oznámila, že od listopadu hodlá vietnamské podnikatele školit.
Novelu zákona i přísnější kontroly na tržnicích vítají i výrobci značkového zboží. "Přestože jsme konkurenty, v tomto táhneme za jeden provaz," shodli se zástupci firem Nike a Adidas.
"Doufáme, že se tím návrhem výrazně zlepší podnikatelské prostředí. Startovací čára podnikatelů na tržnici je jiná než u klasických obchodů," uvedl Daniel Bursík z pobočky společnosti Nike.
Poznamenal, že Česko má výrazný podíl na počtu zabavených padělků Nike. "Ve fiskálním roce 2004 byl v Evropě, Africe a na Středním východě zajištěn přibližně jeden milion padělků, z toho pětina v Česku," dodal Bursík.