Ty podle něj zneužívají své velikosti při vyjednávání s dodavateli a tlačí je ke zdi například prostřednictvím řady poplatků.
"S touto iniciativou se na nás obrátili dva poslanci. Podporujeme je a s návrhem jsme jim pomohli," řekl Pecina. Příští týden chce spolu s Hospodářskou komorou návrh představit veřejnosti.
Nový zákon zakazuje celou řadu poplatků vyžadovaných obchodníky na výrobcích. Zákaz by platil pro případy, kdy úřad rozhodne, že je dodavatel na řetězci závislý a je v nevýhodnějším postavení.
"Návrh by se měl týkat i velkých stavebních firem, které zneužívají svého postavení vůči malým dodavatelům," dodává šéf komory Jaromír Drábek.
Návrh do Sněmovny ponesou poslanci Ladislav Skopal a Petr Rafaj. „Kdy, to se ještě dohodneme s úřadem,“ říká Skopal. Sám se pokusil podobný návrh prosadit už víckrát. V roce 2003 jej schválila Sněmovna, ale zamítl Senát. Loni jej smetl ze stolu antimonopolní úřad. Podle jeho tehdejšího šéfa Josefa Bednáře překračoval rámec ochrany hospodářské soutěže.
Podle Peciny je však problém, že na řetězce dnes nemá účinnou páku. Zákaz poplatků je už sice v zákonu upraven, ale vztahuje se jen na hráče s dominantním postavením na trhu. A tím v Česku, kde působí více než deset obchodních řetězců, nikdo není.
Dodavatelé musí platit za místo v prodejně
Obvyklá praxe proto dnes je, že dodavatelé většinou musí platit za otevření nové prodejny, za umístění svého výrobku na konkrétním místě v regálu, za reklamní akci či letáky. Nejde o malé peníze.
"Jednou za čtvrt roku musíme dát do katalogu nějaký svůj výrobek a za to platíme třicet tisíc korun," řekl dodavatel mléčných výrobků. Výrobce si nepřál být jmenován, protože by pak měl s obchodníky problémy. Kromě toho platí ještě takzvané bonusy z obratu. To v praxi vypadá tak, že obchodník pošle výrobci obnos za zboží, který zkrátí o tři až čtyři procenta podle toho, jak se jej dařilo prodávat.
Každá mince má však dvě strany, připomínají obchodníci. V Česku panuje velká konkurence, jejímž důkazem je i to, že už tři obchodní řetězce trh opouštějí, a všichni se snaží mít co nejnižší ceny. A do nich tlačí i dodavatele, částečně skrze poplatky.
"Vím, že nechci koupit určitý výrobek za více než devět korun, ale dodavatel nemůže jít pod deset. Tak se dohodneme, že ho koupíme za deset a korunu pak dostanu podle prodaného množství," popsal už dříve jeden z velkých obchodníků. Nový zákon podle nich však poškodí zákazníky.
"Důsledkem bude, že se obchody obrátí více na velké zahraniční dodavatele anebo zvýší ceny," říká za hypermarkety Tesco Vesselin Barliev. Řetězce se proto budou snažit prolobovat ve Sněmovně a Senátu zamítnutí zákona.
Co zakáže nový zákon
Poplatky za uvedení výrobků do prodejny:
- za umístění na regálu
- za propagaci výrobků
- za zvláštní akce na zboží
Složení zálohy před první dodávkou zboží
Pozn.: zákaz se bude týkat případů, u nichž antimonopolní úřad rozhodne, že je dodavatel ve slabším postavení
Pramen: návrh ÚOHS