Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát chce omladit vozový park, ekologickou daň zaplatí i pětiletá auta

  20:37aktualizováno  20:37
Ministerstvo průmyslu a obchodu by rádo omladilo auta v Čechách a na Moravě. Proto uvažuje o tom, že zpřísní ekologickou daň, kterou teď platí všichni, kdo registrují auto vyrobené před rokem 2000. Nový návrh počítá s tím, že se tato hranice posune až na rok 2006.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Uvedla to Česká televize, podle které ČR výrazně ztrácí na zbytek Evropy, co se stáří aut týče. V Čechách a na Moravě je průměr 13,7, ve zbytku Unie 8,2 roku.

Stát doufá, že když rozšíří výběr tzv. ekologické daně i na auta vyrobená před rokem 2006, pomůže to k omlazení autoparku v ČR. Pokud změna projde, bude platit nejspíš od roku 2014.

Může se hodit

Máte staré auto, které již dosluhuje? Kupte si nové na Automodul.cz.

Úřady vysvětlují, že posunutí hranice ekologické daně za přeregistraci aut je motivováno snahou chránit životní prostředí. Po roce 2000 totiž začala platit emisní norma EURO 3, kterou v roce 2006 nahradil přísnější předpis EURO 4.

Zatímco teď tak majitelé aut platí jen za vozy, které ještě "neumějí" EURO 3, nový návrh počítá s tím, že zadarmo budou svá auta dál prodávat jen lidé, kteří mají novější, ekologičtější plechové miláčky.

"Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice," shrnul pro ČT mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor cíl plánovaného zpřísnění poplatků za přeregistraci.

Na nové auto kvůli tomu šetřit nebudu

Auta vyrobená mezi lety 2000 a 2006, za jejichž přepsání by se měly od roku 2014 platit tři tisíce, přitom vlastní každý třetí řidič u nás. "Ty tři tisíce jsou peníze navíc, ale kvůli tomu nebudu šetřit na nové auto," podotkl pro Českou televizi majitel focusu z roku 2003 Ladislav Bína.

Experti sice ministerskou iniciativu vítají, ale konstatují, že problémem nejsou auta vyrobená po roce 2000, ale spíš škodovky nebo wartburgy, které silnice brázdí už mnohem déle a nesplňují žádné emisní normy.

"Celkový objem emisí starých vozidel je srovnatelný s celkovým objemem všech ostatních nových vozidel," zdůraznil Martin Hron ze společnosti TÜV SÜD Czech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.