Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Stát chce omladit vozový park, ekologickou daň zaplatí i pětiletá auta

  • 827
Ministerstvo průmyslu a obchodu by rádo omladilo auta v Čechách a na Moravě. Proto uvažuje o tom, že zpřísní ekologickou daň, kterou teď platí všichni, kdo registrují auto vyrobené před rokem 2000. Nový návrh počítá s tím, že se tato hranice posune až na rok 2006.

Uvedla to Česká televize, podle které ČR výrazně ztrácí na zbytek Evropy, co se stáří aut týče. V Čechách a na Moravě je průměr 13,7, ve zbytku Unie 8,2 roku.

Stát doufá, že když rozšíří výběr tzv. ekologické daně i na auta vyrobená před rokem 2006, pomůže to k omlazení autoparku v ČR. Pokud změna projde, bude platit nejspíš od roku 2014.

Úřady vysvětlují, že posunutí hranice ekologické daně za přeregistraci aut je motivováno snahou chránit životní prostředí. Po roce 2000 totiž začala platit emisní norma EURO 3, kterou v roce 2006 nahradil přísnější předpis EURO 4.

Zatímco teď tak majitelé aut platí jen za vozy, které ještě "neumějí" EURO 3, nový návrh počítá s tím, že zadarmo budou svá auta dál prodávat jen lidé, kteří mají novější, ekologičtější plechové miláčky.

"Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice," shrnul pro ČT mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor cíl plánovaného zpřísnění poplatků za přeregistraci.

Na nové auto kvůli tomu šetřit nebudu

Auta vyrobená mezi lety 2000 a 2006, za jejichž přepsání by se měly od roku 2014 platit tři tisíce, přitom vlastní každý třetí řidič u nás. "Ty tři tisíce jsou peníze navíc, ale kvůli tomu nebudu šetřit na nové auto," podotkl pro Českou televizi majitel focusu z roku 2003 Ladislav Bína.

Experti sice ministerskou iniciativu vítají, ale konstatují, že problémem nejsou auta vyrobená po roce 2000, ale spíš škodovky nebo wartburgy, které silnice brázdí už mnohem déle a nesplňují žádné emisní normy.

"Celkový objem emisí starých vozidel je srovnatelný s celkovým objemem všech ostatních nových vozidel," zdůraznil Martin Hron ze společnosti TÜV SÜD Czech.