Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát zvažuje, že zdaní větší auta. Aby měl na dotace pro elektromobily

  1:01aktualizováno  1:01
Koupě aut s větší spotřebou může být už brzy výrazně dražší, než dosud. Stát zvažuje, že při nákupu nového vozu budou lidé platit registrační poplatek podle emisí či spotřeby. Vybrané peníze chce použít na podporu nákupu ekologičtějších aut.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který má ve středu schvalovat vláda. Zavedení poplatku a dotace je jedním z návrhů, který má přispět ke snížení emisí z aut.

Stát si na dotace na pořízení vozu chce vydělat tím, že zdaní kupující méně ekologických vozů. Těmi jsou především vozy kategorie SUV. Jejich prodeje u nás v poslední době výrazně narostly, tvoří už téměř pětinu všech nově prodaných aut.

„Jednou z cest má být i dotace na pořízení aut s motorem na stlačený zemní plyn, hybridy nebo elektromobily. Stát si na tyto dotace chce vydělat právě tím, že zdaní kupující méně ekologických aut a peníze od nich pošle těm, co si koupí čistší vůz. „Opatření by zavedlo povinnost zaplatit poplatek při registraci nového osobního vozidla s vysokou produkcí emisí skleníkových plynů,“ uvádí materiál, který má MF DNES k dispozici.

Stát zatím nechce říct, kolik se bude platit, podle mluvčí ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové o tom není rozhodnuto a není jisté, že k systému podpory dojde.

„To, zda bude tato forma motivace k ekologizaci vozového parku zvolena, ukáže až komplexní analýza, která by měla být zpracována v roce 2016. Tato analýza prozkoumá možnosti a způsoby nastavení tohoto opatření, které v různých podobách funguje v okolních státech,“ uvedla Roubíčková.

Autoři se inspirovali modelem, který funguje například ve Francii, Velké Británii nebo Holandsku. Ve Francii například získává vůz s emisemi do 20 gramů CO2, což je v podstatě jen elektromobil, 6 300 eur.

„Systém má být výnosově neutrální, jen zvýší administrativní zátěž. Znevýhodnění vozidel s vyššími emisemi vyrovnává zvýhodnění vozidel s nižšími emisemi,“ dodává materiál.

Autor:


Témata: Elektromobil


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.