Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát zvažuje, že zdaní větší auta. Aby měl na dotace pro elektromobily

  1:01aktualizováno  1:01
Koupě aut s větší spotřebou může být už brzy výrazně dražší, než dosud. Stát zvažuje, že při nákupu nového vozu budou lidé platit registrační poplatek podle emisí či spotřeby. Vybrané peníze chce použít na podporu nákupu ekologičtějších aut.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který má ve středu schvalovat vláda. Zavedení poplatku a dotace je jedním z návrhů, který má přispět ke snížení emisí z aut.

Stát si na dotace na pořízení vozu chce vydělat tím, že zdaní kupující méně ekologických vozů. Těmi jsou především vozy kategorie SUV. Jejich prodeje u nás v poslední době výrazně narostly, tvoří už téměř pětinu všech nově prodaných aut.

„Jednou z cest má být i dotace na pořízení aut s motorem na stlačený zemní plyn, hybridy nebo elektromobily. Stát si na tyto dotace chce vydělat právě tím, že zdaní kupující méně ekologických aut a peníze od nich pošle těm, co si koupí čistší vůz. „Opatření by zavedlo povinnost zaplatit poplatek při registraci nového osobního vozidla s vysokou produkcí emisí skleníkových plynů,“ uvádí materiál, který má MF DNES k dispozici.

Stát zatím nechce říct, kolik se bude platit, podle mluvčí ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové o tom není rozhodnuto a není jisté, že k systému podpory dojde.

„To, zda bude tato forma motivace k ekologizaci vozového parku zvolena, ukáže až komplexní analýza, která by měla být zpracována v roce 2016. Tato analýza prozkoumá možnosti a způsoby nastavení tohoto opatření, které v různých podobách funguje v okolních státech,“ uvedla Roubíčková.

Autoři se inspirovali modelem, který funguje například ve Francii, Velké Británii nebo Holandsku. Ve Francii například získává vůz s emisemi do 20 gramů CO2, což je v podstatě jen elektromobil, 6 300 eur.

„Systém má být výnosově neutrální, jen zvýší administrativní zátěž. Znevýhodnění vozidel s vyššími emisemi vyrovnává zvýhodnění vozidel s nižšími emisemi,“ dodává materiál.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

Ivan Pilip
Exministr Pilip je v insolvenci, firmy po něm chtějí přes 140 milionů

Exministr financí a školství Ivan Pilip je v insolvenci. Stalo se tak poté, co ho do konkursního řízení poslala společnost Reality Hradec. Pilip jí dluží 25...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.