Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce zpoplatnit všechny silnice první třídy, kamiony platí málo

  15:27
Ministerstvo dopravy po kritice Nejvyššího kontrolního úřadu vypracuje plán na zpoplatnění i zbytku silnic první třídy. Původní plány mluvily o tom, že se bude platit na třech tisících kilometrech silnic všech tříd, dosud se ale zpoplatnila jen půlka. Většina neplacených úseků jsou právě "jedničky".

Pokud se rozšíří mýtné, neodkloní se doprava z okresních silnic, varují autodopravci. Ilustrační snímek. | foto: ČTK

Dopravci by si tak od roku 2016 museli pro jízdu na silnicích prvních tříd kupovat papírové kupony. S tím pochopitelně nesouhlasí hlavně autodopravci.

Návrh ministerstvo představí vládě ve druhé polovině letoška jako reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Ten kritizoval, že se při výběru dodavatele mýtného systému nepodařilo zavést platby na původně předpokládané délce téměř 3 000 kilometrů silnic a dálnic v Česku.

Podle NKÚ se ministerstvu dopravy podařilo ke konci loňského září zpoplatnit pro kamiony 1 361 kilometrů komunikací, tedy pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech.

Rekordní rok 2011: osm miliard

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007. V systému je zaregistrováno na 591 000 aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Loni výnosy z mýtného vystoupaly na rekordních 8,13 miliardy korun.

Rozšíření mýtného na další úseky silnic odmítá sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle jeho mluvčího Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, odpadne tím případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Felixe budou nadále sjíždět na silnice nižších tříd .

Mluvčí Česmadu uvedl, že provozovatelé nákladních vozů nyní platí zhruba desetinásobek částky, kterou státu odváděli před zavedením elektronického mýtného. Další zdroje pro stavbu a údržbu silnic by proto měl stát hledat jinde než u nich, dodal.

Ministerstvo dopravy také připravuje strategii, která rozhodne, jak bude elektronický mýtný systém fungovat po roce 2016, kdy končí smlouva nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch ČR. Podle úřadu je potřeba neprodleně začít s přípravou potřebných zákonů a dalších opatření, aby mohlo být vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele systému.

Autoři: ,





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.