Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řetězce uvádějí, odkud berou potraviny. Úplně zbytečně, uznalo ministerstvo

  1:16aktualizováno  1:16
Zákon o původu zboží v obchodech s potravinami končí fiaskem. Měl zákazníkům usnadnit rozhodování, kde nakupovat, ale povinné informace o struktuře největších dodavatelů nenapovídají vůbec nic užitečného. Ministerstvo zemědělství navrhuje nařízení zrušit.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Od loňského ledna musí velcí obchodníci uvádět na viditelném místě seznam pěti zemí, jejichž dodavatelé se nejvíce podílejí na tržbách obchodu. Resort zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) i vláda, která se snaží zvýšit zájem o české potraviny, zákon zaváděla, aby zákazníkům usnadnila rozhodování, kde mají nakupovat. To se však nepodařilo.

Problém je, jak upozorňují ve své kritice už přes rok nejen obchodní řetězce, že informace na tabulích totiž nic nevypovídají o původu potravin, kterým by se zákazník mohl řídit. U všech velkých potravinových řetězců jsou dominantním dodavatelem firmy z České republiky, u většiny z nich z více než 80 procent. Podíl potravin vyrobených v Česku však bude v praxi nižší.

„Od českého dodavatele můžeme odebírat španělskou šunku či irské maso,“ říká mluvčí Teska Václav Koukolíček. Podobné je to u všech firem, které dělají jen to, co jim zákon nařizuje. Podstatnou informaci zákazník nedostal.

Ministerstvo zemědělství nyní po roce platnosti připouští, že se zákon míjí účinkem. „Vzhledem k tomu, že se informační povinnost v praxi neosvědčila, bylo navrženo její vypuštění, jež je součástí vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o potravinách a tabákových výrobcích,“ odpovědělo na dotaz iDNES.cz tiskové oddělení ministerstva zemědělství. Novela zákona o potravinách je nyní v Poslanecké sněmovně.

Na rozdíl od dalšího řetězci kritizovaného zákona o významné tržní síle (více čtěte zde), mají obchodníci velkou šanci, že jim povinnost hlásit několikrát do roka strukturu dodavatelů, brzy skončí.

České firmy často dovážejí ovoce

Letáky Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl? Všechny aktuální letáky Lidl a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Pro firmy to bude úleva od nepříjemné povinnosti. „Zásadně nesouhlasíme s tím, jaké informace obsahuje tabulka, která označuje pět zemí s procentuálním podílem tržeb v našem sortimentu,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá. „Seznam zahrnuje firmy, které sice mají sídlo v ČR, ale nejsou výrobci produktu, nýbrž jeho distributoři. Toto je případ častý například u značkového zboží i ovoce a zeleniny pěstované v zahraničí,“ dodala.

Z informací, které firmy uvádějí v současnosti, lze vyčíst, že obchodní řetězce příliš své dodavatele nemění. Podíl zemí se za rok nezměnil u Billy ani u Kauflandu, v dalších řetězcích došlo jen ke kosmetickým posunům. Tesco i Lidl zřejmě posílily objednávky u německých dodavatelů, v regálech diskontu Lidl také mírně ubylo výrobků od polských firem. V žebříčcích podle zemí distributora se u všech obchodníků vedle České republiky na předních místech objevuje také Polsko, Německo a Slovensko.

Největší dodavatelé řetězců podle zemí

 20162015
Tesco*   
 Česká republika84,584,9
 Polsko4,44,4
 Slovensko3,53,7
 Německo2,31,1
 Španělsko1,51,1
Billa bez změny
 

ČR93,5
 Slovensko1,6
 Německo1
 Rakousko0,9
 Itálie0,9
Kaufland bez změny 
 ČR85,1
 Německo7,5
 Polsko3
 Slovensko1,5
 Maďarsko0,8
Lidl   
 ČR4544
 Německo2928
 Polsko1517
 Itálie23

Francie22
Zdroj: Obchodní řetězce. U spol. Tesco srovnání 2015/2014


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.