Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šetříme, studenti přijdou o slevu na jízdném, plánuje ministr dopravy

  4:13aktualizováno  4:13
Ministerstvo dopravy po zrušení zlevněných jízdenek pro seniory přestane dotovat i studentské slevy ve vlacích a autobusech. Bude jen na dopravcích, zda studentům nabídnou levnější jízdenky, nebo ne. Změny mohou přijít už od července. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura to zdůvodňuje nutností úspor.

Ilustrační snímek | foto: České dráhy

S razantní změnou počítá nová vyhláška, kterou ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení. "Připravuje se nový cenový výměr, který nebude poskytování slev pro studenty a žáky dopravcům nařizovat," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Opatření se může dotknout nakonec všech studentů, kteří dosud jezdí autobusem nebo vlakem, v ohrožení jsou slevy hlavně na nedotovaných autobusových a vlakových linkách, tedy například vlaky mezi Prahou a Ostravou či autobusy mezi Prahou a Brnem. Povinnou slevu budou muset nabídnout dopravci jen postiženým a jejich doprovodu. Návrh musí schválit ještě vláda.

Dosud musí studentům dopravci slevit čtvrtinu z plné ceny. "Chápu, že zrušení slev pro studenty a žáky zasáhne nejeden rodinný rozpočet. Proto jsem zahájil jednání s Českými drahami směřující k tomu, že tento dopravce zachová určitou formu slev pro žáky, studenty, ale i důchodce," řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Pro studenta, který každý týden cestuje mezi Prahou a Olomoucí, může konec slev znamenat v účtech za dopravu 440 Kč navíc.

Cestující s povinnou slevou jsou pro dopravce nejlukrativnější

"Jsme národní dopravce, a proto se stejně jako v případě slev pro důchodce budeme i v případě zrušení dotovaných slev pro studenty snažit vytvořit vlastní nabídky," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Nový návrh má státu ročně ušetřit zhruba dvě stě milionů korun. Je reakcí na čím dál větší objem peněz, které musí ministerstvo dopravy posílat dopravcům za to, že vozí studenty. Do příchodu soukromých dopravců na trať z Prahy do Ostravy stát doplácel jen za nedotované pendolino, u ostatních vlaků, které si stát objednával, byly studentské slevy v ceně.

Dopravci začali současně systému povinných kompenzací zneužívat, když běžně jezdili za podstatně nižší ceny, než z kterých se vypočítávala kompenzace ze slevy. Například Leo Express má nejnižší cenu za 137 korun, kompenzaci od státu si vypočítával ze základního jízdného ve výši 520 korun. V případě Českých drah se kompenzace vypočítává z velké části jen podle odhadu. Pro dopravce jsou tak cestující s povinnou slevou nejlukrativnějšími zákazníky.

Ministerstvo poškodí komerční dopravce, zlobí se soukromníci

Za loňský rok stát vyplatil dopravcům na slevách 236 milionů korun. Železniční dopravci z této sumy dostali necelých sto milionů korun, což je nárůst o více než padesát procent. Ještě minulý týden se přitom zdálo, že ministerstvo slevy nezruší, pouze zpřísní pravidla pro jejich vyplácení ze skutečné ceny jízdenky.

Návrh narazí nejen u studentů a jejich rodičů. Nelíbí se už některým soukromým dopravcům. Zvýhodní totiž na některých trasách České dráhy - s výjimkou nedotovaných vlaků totiž dostávají dráhy od státu a krajů v ceně objednávky i peníze na zlevněné jízdné.

Například mezi Hradcem Králové a Prahou tak mohou v klidu nabízet dráhy studentské jízdné, protože za něj dostanou zaplaceno v úhradě od státu, zatímco soukromý autobus nedostane za levnější jízdenku pro studenta od státu ani korunu.

"Není možné, že ministerstvo zvýhodní dotované dopravce a ty, kteří jezdí na komerční riziko, naopak poškodí, protože jim nebude tyto kompenzace proplácet," řekl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Podle něj by pak měl stát drahám peníze na slevy vzít.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.