Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát bude po pěti letech počítat auta. Aby věděl, kde stavět silnice

  5:00aktualizováno  5:00
Kolem tuzemských silnic se letos objeví stovky státem najatých lidí, kteří si budou dělat čárky za každé projeté auto. Po pěti letech chystá Ředitelství silnic a dálnic velké sčítání dopravy. Jeho přípravy však kvůli neustálým výměnám ministrů dopravy a šéfů Ředitelství silnic a dálnic nabraly zpoždění.

Na šedesátku musí zpomalit řidiči například mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už oznámilo soutěž na firmu, která pro stát chystané sčítání zajistí. Podle věstníku veřejných zakázek má akce zpožděná několik měsíců vyjít na zhruba sto milionů korun.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se oproti poslednímu sčítání nebude zásadně lišit rozsah měřených míst. „Dojde k aktualizaci úseků a vypuštění některých nedůležitých, ale rozsah bude zhruba zachován. V zadávací dokumentaci bude připuštěno sčítání i pomocí automatů a ne jen ruční jako v minulosti,“ dodala. Naposledy se doprava sčítala na 6 500 místech - od dálnic až po silnice III. tříd.

Minulou zakázku, která proběhla v roce 2010, vyhrálo sdružení firem Manpower, Vars, Edip a CDV. Vítěz soutěže byl znám na začátku února, nyní se v té době soutěž teprve vypíše. Podle ŘSD je to problém ministerstva dopravy, které dlouho zakázku nepotvrdilo. „Vzhledem k pozdnímu termínu zahájení zakázky je nemožné stihnout dubnové a květnové termíny letos, a tak dojde k rozdělení na dva roky,“ uvedla Ledvinová.

Dá se očekávat, že od roku 2010 bude provoz výrazně silnější: to ukazují například i počty transakcí v tuzemském mýtném systému i dopravní statistiky o silniční nákladní dopravě.  

Výsledky sčítání dopravy jsou zásadním materiálem pro všechny dopravní strategie. Ukazují totiž, jak rostou či klesají na silniční síti dopravní výkony. V roce 2010 i přes vliv dobíhající krize objem dopravy v porovnání s rokem 2005 stoupal. Čísla ze sčítání jsou pak klíčová například pro plánování tras.

Minulé výsledky ukázaly, že některé silnice I. tříd jsou mnohem zatíženější než některé nově postavené dálnice.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.