Na šedesátku musí zpomalit řidiči například mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou.

Na šedesátku musí zpomalit řidiči například mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Stát bude po pěti letech počítat auta. Aby věděl, kde stavět silnice

  • 117
Kolem tuzemských silnic se letos objeví stovky státem najatých lidí, kteří si budou dělat čárky za každé projeté auto. Po pěti letech chystá Ředitelství silnic a dálnic velké sčítání dopravy. Jeho přípravy však kvůli neustálým výměnám ministrů dopravy a šéfů Ředitelství silnic a dálnic nabraly zpoždění.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už oznámilo soutěž na firmu, která pro stát chystané sčítání zajistí. Podle věstníku veřejných zakázek má akce zpožděná několik měsíců vyjít na zhruba sto milionů korun.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se oproti poslednímu sčítání nebude zásadně lišit rozsah měřených míst. „Dojde k aktualizaci úseků a vypuštění některých nedůležitých, ale rozsah bude zhruba zachován. V zadávací dokumentaci bude připuštěno sčítání i pomocí automatů a ne jen ruční jako v minulosti,“ dodala. Naposledy se doprava sčítala na 6 500 místech - od dálnic až po silnice III. tříd.

Minulou zakázku, která proběhla v roce 2010, vyhrálo sdružení firem Manpower, Vars, Edip a CDV. Vítěz soutěže byl znám na začátku února, nyní se v té době soutěž teprve vypíše. Podle ŘSD je to problém ministerstva dopravy, které dlouho zakázku nepotvrdilo. „Vzhledem k pozdnímu termínu zahájení zakázky je nemožné stihnout dubnové a květnové termíny letos, a tak dojde k rozdělení na dva roky,“ uvedla Ledvinová.

Dá se očekávat, že od roku 2010 bude provoz výrazně silnější: to ukazují například i počty transakcí v tuzemském mýtném systému i dopravní statistiky o silniční nákladní dopravě.  

Výsledky sčítání dopravy jsou zásadním materiálem pro všechny dopravní strategie. Ukazují totiž, jak rostou či klesají na silniční síti dopravní výkony. V roce 2010 i přes vliv dobíhající krize objem dopravy v porovnání s rokem 2005 stoupal. Čísla ze sčítání jsou pak klíčová například pro plánování tras.

Minulé výsledky ukázaly, že některé silnice I. tříd jsou mnohem zatíženější než některé nově postavené dálnice.