Z kapes daňových poplatníků se filmařům proplatí pětina nákladů na natáčení v Česku, celkem půjde jen letos o 250 milionů korun. Na to, kdo v době hledání úspor dostane podporu, dohlíží pětičlenná programová rada složená z řad filmařů, producentů či pedagogů.
Klíčem je podrobný kulturní test, v němž jsou obodovány jednotlivé vlastnosti filmu, především zda scénář vychází z českých či evropských témat a zda má přínos pro evropskou kulturu. Přesto, že se na jejich základě rozdělují stovky milionů z našich daní, kulturní testy ministerstvo ukázat nechce.
"Kulturní testy rady nejsou zveřejnitelné, stejně jako testy vyplněné žadatelem. Už od začátku se stím nepočítalo, tudíž nejsou připravené ve formátu, který by bylo možné zveřejnit," hájí utajení ředitelka odboru audiovize ministerstva kultury Helena Fraňková, pod kterou program spadá.
Jediné, co ministerstvo hodlá publikovat, je krátké zdůvodnění, v němž členové komise vysvětlují, proč se film o miliony může ucházet. Třeba v případně akčního trháku s Tomem Cruisem Mission: Impossible 4 se dozvíte, že film má nárok na peníze, protože se dotýká témat, jako je "mezinárodní terorismus a součinnost v boji proti němu.
Filmy se musí dotýkat Evropy
Příběh filmu souvisí s evropským prostředím. Mimořádně aktuální jsou vztahy Ruska a USA, které ovlivňují Evropu, odkaz na studenou válku. Svoboda, eliminování ruské rozpínavosti, boj proti terorismu. Nutnost spolupráce tajných služeb jednotlivých států." Kulturní test tak podle tohoto klíče splnilo všech zhruba 40 přihlášených filmů.
Filmy s podporouRomán pro muže Čertova nevěsta |
Peníze však mají přiklepnuté pouze ty filmy, které byly zároveň schopny dodat přesný účetní rozpis, což je další podmínkou dotace. Těch je zatím šestnáct.
"Test je nastaven poměrně volně. Jde ale o stejný klíč, který realizují v Británii, Německu a v dalších zemích, tak aby vyhověly Bruselu. Je to vytvořeno tak, aby neprošel žádný brak, filmy se musí dotýkat Česka nebo nějakých evropských témat," vysvětluje šéf programové rady Ivo Mathé.
Kulturní způsobilostí totiž Unie ospravedlňuje tuto formu dotací, které fungují v řadě evropských zemí.
Především liberální ekonomové považují systém za špatný a neprůhledný. "Netransparentní schvalování prostřednictvím kulturní komise je samozřejmě jen prostorem pro korupci, je to ale nezbytný důsledek rozhodnutí podporu selektivně udělovat," upozorňuje ekonom Petr Mach.
Hrozí úniky scénářů
Šéf rady Ivo Mathé systém považuje za maximálně průhledný. "Jsou zveřejňovány dosažené body z testu a také krátké zdůvodnění, což se mi osobně nelíbí, protože vyzrazujeme část děje. Od filmařů vlastně chceme celé scénáře, což je dost nebezpečné, hrozí jejich únik," dodává Mathé.
Ekonom Mach považuje celý systém, kdy je z peněz daňových poplatníků podporován určitý druh podnikání, za špatný. "Filmovné" mělo podle autorů přivést do Česka hlavně nové peníze ze zahraničí, které by se měly v podobě daní do rozpočtu vrátit.
Avšak více než třetina filmů, které se z dotací budou točit, jsou ryze české. Pět milionů se vrátí třeba Troškově nové pohádce Čertova nevěsta, Hřebejkově Nevinnosti 3,5 milionu. Podle ekonomů neplatí představa, že by třeba Zdeněk Troška jel bez tuzemské dotace točit svoji novou pohádku třeba do Maďarska.
"Argumenty o pozitivním přínosu zde vůbec neplatí. Je to výsledek silné lobby. Lidé z daní platí nějaké filmaře, místo toho, aby si své peníze utratili za věci, které opravdu chtějí," kritizuje systém také ekonom Miroslav Ševčík.