Většinu peněz dodá evropský Operační program Doprava 2 (85 procent), zbytek doplatí stát.

Většinu peněz dodá evropský Operační program Doprava 2 (85 procent), zbytek doplatí stát. | foto: České Dráhy

Z Evropy přiteče 20 miliard na české vlaky. Dosáhnou na ně i soukromníci

  • 38
Po stovkách miliard korun investovaných v posledních letech do modernizace železničních tratí začne stát výrazně podporovat i nákup nových vlaků. Uvolní na ně 20 miliard korun. Na nákup nových souprav výrazně přispěje Evropská unie, k penězům se mají dostat i soukromníci.

Během osmi let chce stát z evropských peněz zaplatit nové vlaky v hodnotě 20,264 miliardy korun. To je oproti původním plánům ministerstva z jara letošního roku více než dvojnásobné navýšení.

Vyplývá to z materiálu, který rozeslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení. Jde o klíčový dokument pro českou železnici – po jeho schválení chce začít ministerstvo soutěžit provoz dálkových vlaků. Dopravcům uhradí až 100 procent nákladů na vlaky.

Dokument současně výrazně nahrává Českým drahám. Ministerstvo chce sice peníze na nákup vozidel rozdělovat pouze pro rychlíkové linky, které projdou soutěží, současně však umožní čerpání dotací i krajům. Ty mohou zadat zakázku pro České dráhy napřímo bez soutěže. K tomu se už schyluje, protože většina krajů soutěže ani nepřipravuje. Bez soutěže půjde Českým drahám první miliarda na nákup nových rychlíkových jednotek InterPanter od Škody Transportation. České dráhy je nasadí na vlaky Brno–Břeclav–Olomouc.

Většinu peněz dodá evropský Operační program Doprava 2 (85 procent), zbytek doplatí stát. Podle podmínek půjdou peníze jen na nové vlaky, nikoliv na modernizaci starších vozidel. „Modernizace je finančně náročná, ale výsledný efekt z hlediska zvýšení atraktivity železniční dopravy pro cestující veřejnost není zdaleka takový jako v případě nových vozidel,“ napsali úředníci do materiálu.

Nakoupit vozidla je jednodušší než postavit dálnici

Stát si navýšením peněz vyřeší i problém s tím, že nedostatečně čerpá peníze na dopravní stavby. Nakoupit vlaky je totiž výrazně jednodušší než vyprojektovat novou dálnici či železnici.

Dvacet miliard představuje pro českou železnici poměrně zásadní sumu. České dráhy v posledních letech investovaly do nových vlaků i modernizací průměrně 5,63 miliardy korun.

Díky tomu i výrazně kleslo průměrné stáří vozového parku – když se do průměrného věku zařadí i kompletní modernizace, dostaly se České dráhy na průměrný věk 20,78 roku. Za tři roky tak průměrné stáří vozového parku kleslo téměř o pět let. Nové vlaky však výrazně navýšily zadlužení ČD a firma musela s tempem nákupů přestat. Teď má větší šanci dostat se k vlakům zadarmo.

Ušetřit by měly díky dotacím i stát a kraje, protože odpisy nových souprav tvoří velkou část celkových nákladů na každý ujetý kilometr, který musí dopravcům v závazku veřejné služby platit.

Každý vlak smí jen na svou linku

Podmínkou dotace bude, že vlaky za ně koupené budou smět jezdit pouze na předem stanovených tratích. Po uplynutí smlouvy na provoz objednávaných vlaků musí až do 30 let životnosti soupravy dopravce předat soupravy svému nástupci na dané trati.

Stát dosud nové vlaky dotoval výjimečně a rozhodně ne v tak velkém objemu jako teď. V minulosti České dráhy nakoupily nové soupravy pro krajské vlaky z regionálních operačních programů, výše podpory však dosahovala jen 40 až 60 procent kupní ceny.

Nový plán vítají i soukromí dopravci. „Materiál ohledně financování nových kolejových vozidel a jeho posun do dalšího projednávání vítáme,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

I když průměrné stáří vozového parku na železnici kleslo, stále je vysoké a kvůli zanedbání investic v minulosti existuje vysoký „modernizační“ dluh. Řada vlaků pochází ještě z osmdesátých let a neprošly žádnými úpravami.

Materiál ukazuje, že stát bude do budoucna preferovat nákup jednotek namísto lokomotiv s vagony.