Zahájení stavby železničního koridoru na trati Rokycany-Plzeň.

Zahájení stavby železničního koridoru na trati Rokycany-Plzeň. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Dopravní útraty na poslední chvíli. Stát vyčerpá všechny eurodotace

  • 16
Stát by neměl nakonec vracet ani korunu z evropských dotací, které proudily přes Operační program Doprava zejména na stavby nových silnic a železnic. Ještě před několika měsíci přitom ministerstvo uvádělo, že se nepodaří vyčerpat 10-12 miliard korun.

O stavu čerpání informoval ministr dopravy Dan Ťok.

„Na základě aktuální fakturace po skončení letošní stavební sezóny, kterou si příjemci vyžádali k proplacení, je zřejmé, že Operační program Doprava 2007-2013 směřuje k plnému dočerpání,“ uvedl ministr Dan Ťok.

Většímu čerpání pomohl i stavební boom, který začal zdražovat práce stavebních firem. Například u Správy železniční dopravní cesty se už většina zakázek staví dráž, než je projektová cena.

„Nejsou to nějaká kouzla, ale výsledek toho, že se v resortu začalo normálně pracovat a podařilo se rozjet další stavební projekty,“ řekl Ťok.

Ministerstvo a jeho podřízené organizace začaly kvůli záchraně části peněz vymýšlet další programy, kam by peníze mohly jít. Nově například stát podpořil nákup rychlíkových jednotek pro České dráhy nebo modernizaci dalších regionálních tratí. „Pomohlo nám i to, že jsme reagovali úpravami programu a přesunuli část financí ze silnic na železnici, kde byla ještě řada vhodných projektů,“ dodal Ťok.

Peníze však zatím nejsou stoprocentně jisté: musí je ještě schválit Evropská komise. „Přesná čísla budou během prvního čtvrtletí příštího roku, nicméně odhad jasně naznačuje, že se letos podařilo připravit a uskutečnit projekty v hodnotě o deset miliard korun vyšší, než jsme předpokládali,“ tvrdí Ťok.

Čerpání evropských peněz se zaseklo po velkých škrtech za dob ministrování Víta Bárty. Rozpočet Operačního programu doprava je přes 150 miliard korun.