Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MIT

Stát poprvé řeší Hyperloop. Spočítal už i cenu lístku na rychlovlak

  • 242
Do českých ministerských materiálů poprvé dorazil projekt na vysokorychlostní přepravu v přetlakových kapslích. Kromě „potrubní pošty pro lidi“ zvané Hyperloop řeší dokument ale i pravděpodobnější verzi budoucí dopravy - železniční rychlotratě. Stát už má vyčísleno, kolik by stál například lístek za rychlojízdu mezi Prahou a Brnem.

Hyperloop se objevil v materiálu „Analýza potenciálu rozvoje rychlých železničních spojení, který dokončilo ministerstvo dopravy“. Dokument zatím není veřejný, iDNES.cz ho má však k dispozici. Kromě vysokorychlostních vlaků se v něm řeší ještě vlaky Maglev na magnetickém polštáři.

Materiál se k technologii staví poměrně zdrženlivě a nedoporučuje ho. „Časově reálná možnost zavedení takové technologie podle současných znalostí výrazně přesahuje možnosti zavedení vysokorychlostních tratí,“ uvádí ministerstvo ve zprávě. Hyperloop doporučuje pouze sledovat. Podle úředníků není zřejmá ještě ani investiční či provozní náročnost takového systému.

V některých zemích se k Hyperloopu nestaví tak odmítavě. Přepravní systém, v kterém se mají pohybovat lidé rychlostí až 1 200 kilometrů za hodinu, má vzniknout jako první na světě ve Spojených arabských emirátech. Dubajské úřady se v listopadu s kalifornskou firmou Hyperloop One dohodly na vybudování dráhy z Dubaje do metropole Abú Zabí. Stodvacetikilometrová trasa by pak zabrala jen 12 minut.

Prvním krokem Hyperloopu v Evropě by mohlo být propojení Bratislavy a Vídně (více o tomto nápadu čtěte zde).

Podobně negativně jako k Hyperloopu se staví ministerstvo i k Maglevu. „Tato technologie je územně značně náročná, spojená se zásahy do krajiny,“ uvádí ministerstvo.

Materiál ministerstva zatím prochází připomínkami, nepřináší však příliš mnoho překvapivého: vysokorychlostní železnice jsou drahé, ale mohly by být přínosné. Už teď se dá ale očekávat, že sklidí značnou kritiku: jde spíše o kompilát známých skutečností, nic převratného v něm není.

Ceník jízd rychlovlakem

Jednou z novinek je ovšem ceník jízdenek na rychlovlaky. Stát sice vůbec ještě neví, kde rychlotratě postaví, ministerstvo si už ale u společnosti Sudop Praha objednalo za 142 tisíc korun materiál (smlouva v registru smluv), který přináší i orientační ceny jízdného u rychlovlaků. Materiál přitom neobsahuje jakékoliv údaje o budoucím počtu cestujících, výpočet již počítá s jejich 60% obsazeností.

Podle „ceníku“ má jízdenka z Prahy do Brna stát 257 korun, z Prahy do Ostravy 397 korun nebo z Brna do Ústí nad Labem 341 korun. Materiál počítá s tím, že v rychlovlacích nebudou platit režijky.