Stát chce po dopravcích doplatek za průjezd úsekem, kde chybí mýtná brána. (Ilustrační snímek).

Stát chce po dopravcích doplatek za průjezd úsekem, kde chybí mýtná brána. (Ilustrační snímek). | foto: MF DNES

Stát kasíruje mýto i tam, kde chybí brána. Dopravci se chtějí soudit

  • 32
Dopravci se chtějí soudit kvůli mýtnému. Stát po nich totiž žádá doplatek za průjezd místem, kde není mýtná brána. Dopravci se cítí být poškozeni a hodlají se obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

O co přesně jde? Na dálnici D11 u Poděbrad ve směru na Prahu chybí na jednom místě mýtná brána, která zaznamenává průjezd kamionů kvůli placení mýta. Jenže stát teď po dopravcích platbu za průjezd tímto úsekem zpětně vymáhá. Podle výpočtů sdružení autodopravců Česmad Bohemia jde o zhruba tři miliony korun.

"My si myslíme, že provozovatel systému zneužívá své dominantní postavení na trhu, a zároveň si myslíme, že narušuje hospodářskou soutěž tím, že poplatky vymáhá jen od jedné skupiny," řekl tajemník sdružení Martin Špryňar. Podle něj je totiž stát nedůsledný při vymáhání mýtných nedoplatků od zahraničních dopravců, u kterých má prý pouze poloviční úspěšnost.

Špryňar tvrdí, že dopravci o povinnosti platit za projetí tohoto úseku nevěděli. Kamiony se totiž orientuje podle mýtných bran a akustického signálu, který vydává palubní jednotka umístěná v kabině řidiče.

Vina je podle ŘSD na dopravcích, ti to odmítají

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je naopak přesvědčeno, že vina leží na straně dopravců, protože úsek je od začátku výběru mýtného uvedený ve vyhlášce, a dopravci jej proto měli znát.

Podle Martiny Vápeníkové z ŘSD měli dopravci před úsekem povinnost sjet a chybějící úsek doplatit na nejbližším kontaktním centru. To je ale podle Špyňara technicky nemožné, protože by se kontaktní centrum s náporem nedokázalo vypořádat.

Mýtná brána u Poděbrad podle Vápeníkové chybí proto, že by bránila přepravě nadměrných nákladů. Vymáhané nedoplatky prý přepravcům vznikly v letech 2007 a 2008.

Sdružení i přes protesty doporučilo přepravcům nedoplatky uhradit. "Vytipovali několik firem, které podpoříme v jejich soudních sporech," dodal Špryňar. Připustil nicméně, že případné soudní spory nemusí pro dopravce skončit příznivě.

,