Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

  6:00aktualizováno  6:00
Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

I když přímé náklady státu na jedné straně vzrostly, rostou mu díky konkurenci příjmy z jejich činností. | foto: iDNES.cz

Stát až do roku 2011 platil za vlaky Praha - Ostrava - slovenské hranice jen 2 miliony korun Českým drahám. V této sumě byly i všechny slevy. Kromě toho ještě platil kompenzace za slevy v pendolinu, které jezdilo mimo objednávky. V něm ale studentů či postižených cestovalo minimálně.

Na první pohled tak stát jasně prodělal, zvláště když za osekané objednané vlaky v úseku Ostrava - státní hranice se Slovenskem platí namísto původního balíku dvou milionů kolem 60 milionů ročně.

Ministerstvo dopravy i soukromníci to ale jako nevýhodné nevidí. Argumentují především tím, že na trase výrazně vzrostl počet vlaků i míst v nich. „Rozsah dopravy je nesrovnatelně větší, než byl před otevřením trhu na této trati,“ říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Například v jízdním řádu 2009/10 bylo mezi Prahou a Olomoucí 29 párů dálkových spojů, letos to je 44 pár vlaků (do tohoto čísla nejsou započítány rychlíky).

Fotogalerie

„Je patrné, že tento nárůst nabídky spojení o více než třicet procent se nutně projevil v též adekvátně vyšším počtu cestujících. Z toho důvodu nelze říci, že by současná situace byla fiskálně nevýhodná. Adekvátně se totiž zlepšila i kvalita poskytovaných služeb,“ dodal Neusar. Podle něj je pravděpodobné, že kdyby vlaky zůstaly dál pod objednávkou ministerstva dopravy bez konkurence, stát by musel dopravcům platit více než dosud.

I když přímé náklady státu na jedné straně vzrostly, rostou mu díky konkurenci příjmy z jejího provozu. „RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj. RegioJet získal za rok 2014 na slevách 41,5 milionu korun. Jen na zdravotním a sociálním pojištění odvedl 32,2 milionu korun, další peníze odvede na DPH, poplatku za dopravní cestu a za rok 2015 očekává i daň ze zisku.

Pro dopravce jsou ale kompenzace zajímavým zdrojem příjmů: například u RegioJetu tvořily téměř devět procent celkových tržeb (více čtěte zde).

Dopravci se slevami nepodvádí, ukázala ministerská kontrola

Všichni tři dopravci ze začátku dostávali více na slevách, než měli. Vypočítávali ji totiž pod cenu základního jízdného, která se pohybovala mezi 400 až 500 korunami. Za tuto cenu ale nikdo prakticky nejezdil. Stát si tohoto problému všiml a kompenzace snížil. V minulosti i kontroloval, zda si firmy nároky na slevy nevymýšlí. Kontrola však nic neodhalila.

Výrazně si v objemu kompenzací pohoršily České dráhy, u kterých se několik let peníze vyplácely na základě přepravních průzkumů, nikoliv na základě skutečně projetých cest.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.