Ve Studénce na Novojičínsku se v červenci 2015 srazilo pendolino s nákladním...

Ve Studénce na Novojičínsku se v červenci 2015 srazilo pendolino s nákladním autem. Při nehodě zemřeli tři lidé. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Vyšší bezpečí za dvě miliardy. Nejhorší železniční přejezdy nahradí mosty

  • 162
Rok po tragické srážce kamionu s pendolinem ve Studénce se na české železnici příliš mnoho nezměnilo. Stát ale pokročil s plány, jak železnici upravit tak, aby riziko podobné nehody bylo menší. Čtyřiadvacet přejezdů na hlavních koridorech mají nahradit mosty, nebo projdou rozsáhlými úpravami.

Ministerstvo dopravy už má hotovou analýzu řešící, co dál se 109 železničními přejezdy na hlavních železničních koridorech, kde se často jezdí i rychlostí 160 kilometrů v hodině.

„Na základě výsledků této studie byla zahájena příprava čtyřiadvaceti prioritních staveb pro zvýšení úrovně bezpečnosti na železničních přejezdech. Mezi těmito přejezdy je i zmíněný přejezd ve Studénce, kde studie počítá s vybudováním mimoúrovňového křížení,“ řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

VIDEO: Nové záběry ukazují pendolino krátce po nehodě ve Studénce

Na seznamu 24 přejezdů k úpravě je nejdražší ten v Pardubicích na Dašické ulici na silnici 355. Vybudování mostu místo přejezdu, kde se často čeká i desítky minut, má přijít na 280 milionů korun. Studie zkoumala různé varianty, od úplného zrušení až po zachování přejezdu s vyloučením nákladních aut.

Celkové náklady na úpravy se odhadují na 1,872 miliardy korun. Každou akci musí schválit ještě centrální komise ministerstva dopravy.

Levnější řešení - lasery

Mimoúrovňové křížení je nejjistějším způsobem, jak zabránit podobným nehodám, ale také nejdražším. I proto stát hledá levnější řešení, jak přejezdy lépe zabezpečit. Od února začala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) testovat laserový detektor překážek. Nyní s dodavatelem vyhodnocuje zkušební provoz.

„Je zřejmé, že provoz detektorů je spolehlivý. Detektor je odolný vůči většině povětrnostních vlivů. Další testy budou pokračovat. Pro zajištění kompletnosti testů je totiž třeba pokračovat v testovacím provozu i během zimního období,“ dodala Šubová.

Detektory jsou zatím dva, chystá se třetí. Stát ustoupil od testování podobného detektoru od britského výrobce Lidar kvůli příliš vysokým nákladům. Do testování má jít ještě na železničním přejezdu v Ostravici technologie na bázi 3D infrakamery. V Pardubicích je zase nasazen detektor pracující na principu mikrovlnného radaru z produkce české firmy Tesla Blatná. „Výrobce detektoru v současné době provádí úpravy technologie, které umožní snímat celý prostor železničního přejezdu,“ řekla Šubová.

K větší bezpečnosti mají přispět rovněž inteligentní kamerové systémy, které umožní postihovat řidiče jedoucí i přes varovná světla přes koleje. Dosud jsou v Úvalech, Uhersku a Polance nad Odrou.

Velkou rekonstrukcí projdou také přejezdy na menších tratích: SŽDC chce dovybavit závorami zhruba šedesát přejezdů na tratích, které křižují silnice první třídy. Na řadě přejezdů na vícekolejných tratích se navíc chystá sekvenční sklápění závorových břeven. Díky němu mohou totiž řidiči snáze z přejezdu odjet.

Někteří řidiči riskují často a zbytečně:

29. dubna 2016