Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chystá megazakázku na 1 500 osobáků. Budou stát přes půl miliardy

  9:55aktualizováno  9:55
Stát připravuje na letošní rok tendr na hromadný nákup až 1500 osobních aut pro 12 ministerstev a jim podřízených organizací. Je to poprvé, co se budu auta nakupovat pro více úřadů společně. Cenu stát nezveřejnil, na základě informací z dřívějších zakázek mohou vozy přijít na více než půl miliardy korun.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

„Do společné veřejné zakázky na osobní vozidla se zapojilo 12 resortů včetně jim podřízených organizací. Předpokládaný objem je 1 100 až 1 500 osobních aut během dvou let,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Zakázka se má rozběhnout do konce roku.

Její předpokládanou hodnotu ministerstvo nezveřejní – doufá, že tak uchazeči nabídnou ještě nižší cenu. Při srovnání s podobnými akcemi z minulosti by hodnota mohla překročit půl miliardy.

Ministerstva se společně dohodla na technických standardech, které mají poptávaná auta plnit – chtějí mít na výběr z aut na benzinový i naftový pohon v pěti kategoriích, které se liší velikostí, výkonem motoru a vybavením. Půjde o auta pro referenty, náměstky a generální ředitele státních firem i terénní auta do národních parků.

Ministerstvo neplánuje soutěžit jen na cenu. „Zohledněny budou také náklady na spotřebu automobilů a ekologické dopady. Veřejná zakázka bude soutěžena včetně servisu,“ dodal Žurovec.

Pikantní je, že stát v Národním akčním plánu čisté mobility naordinoval české ekonomice více aut na alternativní pohon. Sám se však chystá nakupovat vozy na jiná než fosilní paliva až za dva roky. „Paralelně probíhá příprava technických standardů na vozy s alternativním pohonem, jak vozidla na CNG, tak i elektromobily,“ říká Žurovec. Ministerstvo předpokládá, že v roce 2017 by začalo podobně připravovat nadresortní veřejnou zakázku právě na tato vozidla.

Vláda si přitom dala závazek, že do roku 2020 bude mít stát minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon.

Zemědělství: 650 aut

V pondělí vyhlásilo zakázku na vozy po vlastní ose ministerstvo zemědělství. Jde o rekordní dosud vyhlášenou zakázku – na 652 osobních aut za odhadovanou cenu 267 milionů korun.

Poptává pět kategorií aut, nejvíc (246 kusů) těch nejlevnějších odhadem za 300 tisíc. Těch nejdražších za odhadovaných 752 tisíc potřebuje 21. Budou v nich jezdit zaměstnanci samotného ministerstva, ale i více než tří desítek podřízených organizací a státních firem – například Lesů ČR, Národního hřebčína Kladruby či Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy.

Proč se však nepřipojilo k chystané společné zakázce? Spěchá, obává se, že se společná zakázka na auta vzhledem kvůli množství zúčastněných ministerstev protáhne. „Navíc při finančním objemu vyhlášené veřejné zakázky lze počítat s maximální možnou úsporou,“ říká mluvčí resortu Markéta Ježková.

K centrálnímu nákupu vozidel se tak ministerstvo připojí až při další státní velké automobilové zakázce, plánované za dva roky. Stejně tak se plánuje připojit i k zakázce na auta s jiným než klasickým pohonem. „Ministerstvo zemědělství bude již od poloviny roku 2016 používat jeden elektromobil,“ dodává Ježková.

Podobně se k megazakázce zatím nepřipojí ministerstvo vnitra, které má s centrálním zadáváním pro sebe a své organizace dlouholeté zkušenosti. Při pohledu do historie zakázek vyplývá, že dokáže stlačit cenu nejméně o pětinu oproti předpokládané hodnotě zakázky.

Nepřipojí se ani ministerstvo práce a sociálních věcí – to už v prosinci 2015 uzavřelo rámcové smlouvy na obnovu vozového parku na čtyři roky.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.